Twee vergelijkbare bedrijven
De ondernemingen zijn familiebedrijven met een vergelijkbare cultuur: Bolletje werd opgericht door de familie Ter Beek, Borggreve door de gelijknamige familie. De Duitsers zijn gespecialiseerd in beschuiten en koekjes, de Nederlanders in beschuiten, biscuits, knäckebröd, koekjes, ontbijtkoek, pitabroodjes en seizoenproducten. De fabrieken van Bolletje in Almelo en die van Borggreve in Neuenhaus liggen op amper een halfuurtje rijden van mekaar.
De voorbije jaren was Bolletje aan zijn plafond gekomen: de onderneming zat wat vast in haar thuisland Nederland, waar het met zo’n 500 werknemers een omzet haalde van zowat 75 miljoen euro. De nieuwe combinatie Borggreve-Bolletje stelt samen 800 mensen tewerk en is goed voor een gezamenlijke omzet van zowat 200 miljoen euro.
Zelfstandige toekomst voor Bolletje
Overnemer Borggreve heeft de intentie om Bolletje een zelfstandige toekomst te geven, met een nadrukkelijke A-merkstrategie. “Voor de medewerkers verandert slechts de familienaam van de aandeelhouders”, zegt het bedrijf. Borggreve kan Bolletje wel toegang geven tot de Duitse markt. Tegelijk kan het eigen producten onder het Bolletje-label in Nederland op de markt brengen.
De overname van Bolletje moet deze keer niet worden goedgekeurd door de Nederlandse Mededingingsautoriteit, omdat er geen verstoring van de Nederlandse markt dreigt. In december 2012 was dat nog anders, toen Continental Bakeries Bolletje wou inlijven. Die combinatie zou wel een te groot aandeel van de Nederlandse markt hebben gekregen.