Focus op discount en internet
“We waren getuige van een malaise op de huizenmarkt en daardoor van een teruggang van de woonbranche”, zegt bestuursvoorzitter Roland Palmer. Volgens hem heeft ook de Nederlandse btw-verhoging een negatief effect gehad op de cijfers.
Blokker zegt zich intussen te hebben aangepast aan de nieuwe realiteit en inversteert tegenwoordig vooral in de discountformule Big Bazar. Vorig boekjaar opende die 29 winkels in Nederland, sinds februari kwamen er zelfs al twaalf bij, om het totaal op 82 te brengen.
Voorts zette het bedrijf ook sterker in op het internet. De online verkopen van alle formules dikten aan met 29% tot 67 miljoen euro. Daardoor verschoof de handel in videogames en hardware wel grotendeels naar het web en zag Blokker zich genoodzaakt om de 58 winkels van E-Plaza in Nederland en België te sluiten.
Synergieën helpen tegen onzekere toekomst
De formule Marskramer, die huishoudmateriaal verkoopt, zou ook delen in de klappen. Blokker hoopt hiervoor meer synergieën te kunnen realiseren met het hoofdmerk door de ondersteunende diensten te fusioneren.
Met die reorganisatie wil Blokker zich wapenen tegen de onzekere toekomst. Ook 2013 ging immers aarzelend van start door het blijvend lage consumentenvertrouwen. Bovendien was de maand maart erg koud, waardoor heel wat kopers thuis bleven.
De Blokker-holding overkoepelt winkelformules in de sectoren huishoud (met als speerpunt Blokker zelf), speelgoed (Bart Smit, Intertoys en Maxi Toys), wonen (Leen Bakker) en tuin (Tuincentrum Overvecht) en de groothandels Trend Center en Elektroblok.