Helft gebruikt sociale media (nog) niet
Een eerste opvallende conclusie is dat de helft van de ondervraagde bedrijven nog geen gebruik maakt van sociale media. Bijna één op vijf verkondigde zelfs dat ze dat in de toekomst niet zullen gaan doen. In een maatschappij waar bij wijze van spreken iedereen sociale media gebruikt, is het opvallend dat zoveel bedrijven momenteel nog niet mee op de kar zijn gesprongen.
Op de vraag waarom hun bedrijf sociale media nog niet omarmd heeft, antwoordde 34% dat het niet relevant is voor hun sector. Een aannemelijke reden, moest er een sector uitspringen waar de meeste bedrijven er zo over dachten. Dat is echter niet het geval en dus lijkt er een splitsing te ontstaan tussen bedrijven die nut zien in sociale media en bedrijven die dat niet zien.
Weinig strategie
Bedrijven die wel gebruik maken van sociale media, doen dat vaak zonder echt plan. 52% heeft geen strategie voor sociale media of zegt die niet te kennen. Slechts 6% heeft al een aparte werking voor sociale media, terwijl die bij 15% in ontwikkeling is. 27% heeft wel een strategie die onderdeel uitmaakt van een andere, zoals marketing of IT. Daar komt nog eens bovenop dat twee derde van de bedrijven geen apart budget heeft voor sociale media.
Is er wel een duidelijke strategie binnen het bedrijf, dan is die heel vaak gericht op communicatie met de klant. Die is echter vooral bezig met berichten uitsturen naar de klant, niet met input krijgen van de klant. Dat tweede is nochtans perfect mogelijk met sociale media, maar slechts 7% betrekt klanten bij productinnovatie.
Ook maken te weinig bedrijven gebruik van sociale media om services te verlenen aan hun klanten. Daaronder kan het beheren van community’s zitten (fans van het product) of assistentie bij problemen. 73% van de bedrijven heeft echter geen team dat zich bezig houdt met het helpen van hun klanten online. Met verkopen via sociale media is het nog slechter gesteld: slechts 17% geeft aan actief te verkopen op sociale media.
Extreme digitalisering
Bedrijven mogen dan wel terughoudend zijn, sociale media zijn niet meer te negeren. De particulier heeft ze een plaatsje gegeven in het alledaagse leven en bedrijven moeten daarin meegaan. Digitaal en fysiek geraken steeds meer verstrengeld en de digitale identiteit van een bedrijf wordt minstens zo belangrijke als de fysieke identiteit.
“Bedrijven staan daarmee aan de vooravond van een extreme digitalisering. Het gebruik van social media door organisaties is hierbij een belangrijke katalysator en een noodzakelijke voorwaarde”, aldus het onderzoek van KPMG. Sociale media zijn natuurlijk niet het enige facet van die digitalisering, maar ze zijn wel een startpunt en volgens het onderzoek van KPMG wordt het dus dringend tijd dat bedrijven mee op de kar springen.