Bol.com en iDeal misbruikt voor fraude
“We hebben van Bol.com een melding binnen gekregen dat er een mislukte transactie heeft plaatsgevonden“, kregen een aantal consumenten te lezen in een e-mail die zogezegd werd uitgestuurd door het betaaldienstenbedrijf iDeal. Alleen hadden de betrokkenen geen bestelling geplaatst en al helemaal geen betalingsopdracht gegeven.
Vervolgens moesten ze volgens de mail klikken op een link, die hen naar een vervalste webpagina van ABN Amro leidde. Daar werd de consumenten gevraagd om hun bankgegevens in te geven, wat de internetcriminelen toelaat om met de ingebrachte gegevens zelf de rekening van de slachtoffers te plunderen. Hoeveel benadeelden zo al zijn gemaakt, is niet duidelijk.
Bol.com zegt dat alleen zijn naam werd misbruikt, maar dat de internetcriminelen geen toegang hebben gekregen tot vertrouwelijke klanteninformatie. Bij Bol.com wordt de helft van de betalingen uitgevoerd met iDeal, met afstand de meest gebruikte betaalmethode in Nederland.