Een sterk opleidingstraject wapent starters bij McDonald’s voor verdere stappen op de arbeidsmarkt. De pandemie betekende geen rem, maar bracht zelfs een toename van het aantal opleidingsuren met zich mee.
Springplank
“Mensen zien McDonald’s als een hamburgerbusiness, maar we zijn in de eerste plaats een mensenbusiness, het gaat ons om de glimlach op je gelaat,” zegt communicatiedirecteur Kristel Muls. In België stelt de restaurantketen meer dan 5200 mensen tewerk. De meesten onder hen werken voor één van de 24 franchisenemers, de zelfstandige ondernemers die samen de 95 restaurants uitbaten. “We hebben geen enkel restaurant in eigen beheer.”
57% van die medewerkers is jonger dan 25. Voor de helft onder hen is McDonald’s een eerste werkervaring, én een springplank naar een verdere loopbaan. “Wij vragen geen ervaring of diploma’s, we stellen geen beperkingen op het vlak van leeftijd, achtergrond, sociale klasse of religie. Daardoor kunnen ook jongeren die het wat moeilijker hebben op de arbeidsmarkt, bij ons terecht. Vanaf dag één krijgen ze een opleiding.”
Merkambassadeurs
Ofwel maken medewerkers vervolgens carrière bij McDonald’s – er zijn restaurants waar de gemiddelde anciënniteit boven de 15 jaar zit – ofwel gaan ze na gemiddeld twee jaar een andere uitdaging aan. “We zijn de perfecte visvijver voor ketens als H&M, Zara, Colruyt of Delhaize. We vinden dat niet erg: het is onze maatschappelijke rol, en we weten dat die mensen ambassadeurs blijven van ons merk. Dat is ook erg belangrijk voor ons.”
De pandemie heeft het opleidingstraject uiteraard veranderd, maar niet stilgelegd. Integendeel zelfs: “In normale omstandigheden volgen Franstalige managers cursus in Parijs, en Nederlandstalige in Amsterdam. Dat kon tijdens de pandemie niet. Toch hebben we niet minder opleidingen gegeven, maar juist meer: veel mensen hebben de opleidingen namelijk online gevolgd. Die stap was voor hen kleiner, nu ze niet naar het buitenland hoefden.”
Coronatrainingen
De coronacrisis noopte het bedrijf wel om snel te schakelen: “In maart hebben we meteen beslist om onze restaurants vrijwillig te sluiten. We wilden absoluut onze veiligheidsprocedures – die al zeer strikt waren – herbekijken om er zeker van te zijn dat onze mensen in alle veiligheid konden werken. Toen we weer open gingen met McDrive, takeaway en delivery, deden we dat met minder mensen op de vloer en met een beperkte kaart, om de social distancing te kunnen garanderen en de klanten veilig te ontvangen. Onze mensen werden daarvoor specifiek getraind.”
En dat heeft duidelijk geloond: al die tijd had McDonald’s geen clusterbesmettingen in de restaurants. In totaal waren er het afgelopen jaar zelfs minder dan honderd besmettingen bij het personeel, en die waren telkens individueel. “Onze mensen hebben nooit een besmetting opgelopen op de werkvloer, en ze hebben de maatregelen die ze aanleerden op de werkvloer, ook meegenomen naar hun privéleven.”
Laat u inspireren door McDonald’s, HEMA, Decathlon en Colora
Hoe McDonald’s inzet op doorgedreven opleiding en wat de impact was van de coronacrisis op de restaurantbusiness, daarover vertelt Kristel Muls meer op het RetailDetail People Congress, dat 100% digitaal en dus coronaveilig plaatsvindt op donderdag 25 februari. Ook Carla Velghe van HEMA, Koen Tengrootenhuysen van Decathlon en Toon Bossuyt van Colora zullen die ochtend present zijn om hun inspirerend verhaal te brengen. Niet te missen! Via deze link vind je meer informatie over het programma en kan je tickets bestellen voor de livestream. Tot dan!