Activisten allerhande, verenigd in het front Stop Alibaba & Co verzetten zich tegen de komst van Alibaba naar de luchthaven van Luik. “Dit is een wereld die we niet wensen.”
Bouwwerf
De eerste hal van 30.000 m² van Cainiao, de logistieke dochter van internetgigant Alibaba is intussen in volle opbouw. Het hele project langs de luchthaven in Luik zal zich uiteindelijk over 38 hectare uitstrekken, in een gebied dat momenteel vooral uit velden bestaat.
De werken stuiten echter ook op veel verzet, met name van Stop Alibaba & Co. Dit heterogeen front verenigt diverse groeperingen en verenigingen, zoals de Luikse afdeling van Greenpeace, Students for Climate, Extinction Rebellion maar ook Clap, een buurtbewonerscomité. Samen strijden ze tegen de uitbreiding van de luchthaven, al gaat het volgens woordvoerster Emilie Farcy verder dan dat. Ons protest is er niet op gericht dat Alibaba zich elders zou vestigen, geeft ze in L’Echo aan. “Het is een economisch model en een wereld die wij niet willen: de wereld van oppermachtige multinationals die miljoenen tonnen pakjes vervoeren en enorme geluidsoverlast en milieuvervuiling veroorzaken.”
Volgens Waals minster van Economie Willy Borsus valt de ontwikkeling van de e-commerce niet tegen te houden. “De aanwezigheid van een reus in de sector in België moet niet gezien worden als een aanval, maar als een kans om zich te ontwikkelen. Dat is op geen enkele manier tegenstrijdig met een circulaire visie op de economie, maar net complementair”, zegt hij.
FedEx als voorbeeld
Toch is Farcy niet onder de indruk. Ze verwijst onder meer naar de berichten waaruit blijkt dat het project uiteindelijk niet zoveel jobs zal opleveren als aanvankelijk aangekondigd. Bovendien stelt ze zich vragen bij de kwaliteit en de duurzaamheid van de jobs en de werkomstandigheden. “Met FedEx hebben we gezien dat ze met een vingerknip 650 banen kunnen schrappen”, zegt ze.
Het sociale argument en het feit de oppositiegroepen geen alternatieven voorstellen, doen de vakbonden steigeren. “Iedereen heeft de vrijheid om zijn mening te geven over een project als dit. Het is zelfs de rol van groepen als deze om dit te doen. Maar als vakbonden zullen wij nooit weigeren om banen te scheppen. Als de omstandigheden niet optimaal zijn, is het aan ons om ze te verdedigen en te verbeteren”, zegt Thierry Grignard, voorzitter FGTB Metaal Luik-Luxemburg.
“Gelukkig is er deze investering om het gedeeltelijke vertrek van FedEx te compenseren”, voegt Anne-Marie Dierckx van CNE eraan toe. “Het zijn inderdaag tamelijk zware arbeidsomstandigheden, maar we werken eraan om ze te verbeteren. En bovenal is dit soort banen bestemd voor een zeer laaggeschoolde bevolkingsgroep, die anders niets zou vinden”.