De omzetgroei van webwinkels in Nederland is nog niet tot stilstand gekomen. In de periode van 1 november tot en met eind december zijn de verkopen per week met 40 procent gestegen ten opzichte van normale weken. De totale omzet van online retailers komt naar alle waarschijnlijkheid voor het eerst boven de acht miljard euro.
Dat blijkt uit voorspellingen van Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org en voorzitter Ed Nijpels van dezelfde organisatie die door Adformatie worden aangehaald. Ze baseren zich op de jongste cijfers van onderzoeksbureau Blauw Research. De totale bonus van de webwinkels ten opzichte van normale weken bedroeg rond de feestdagen 236 miljoen euro, of 29,5 miljoen euro per week.
De totale omzet van webwinkels zou in 2010 harder zijn gegroeid dan een jaar eerder. Toen was er sprake van een toename van de jaaromzet met 17 procent naar 6,4 miljard euro. De groei bedraagt in 2010 naar alle waarschijnlijkheid 25 procent, waardoor de totaalomzet voor het eerst door de grens van acht miljard euro gaat breken. Definitieve cijfers volgen rond maart.