West-Europa in de min
Henkel moet het meer en meer hebben van de groeilanden, zo blijkt uit de kwartaalresultaten van het Duitse concern dat bekend is van merken als Pritt, Persil en Schwarzkopf. De vraag naar de wasmiddelen, cosmeticaproducten en lijmen van het Duitse concern steeg er autonoom met 8,2%.
Vooral in de zones Afrika-Midden-Oosten (+18,2%) en in Oost-Europa (+7,3%) was de organische groei indrukwekkend. Ook Latijns-Amerika (+4,5%) en de zone Azië-StilleOceaan (+1,3%) groeiden aardig, wat niet kan worden gezegd van West-Europa (-1%) en Noord-Amerika (-0,4%).
Ondanks het grote gewicht van beide laatste regio’s steeg de groepsomzet van Henkel toch nog een kleine 0,6% tot 4,03 miljard euro. Organisch (exclusief wisselkoerseffecten) is er zelfs een omzetstijging van 2,5%. De operationele winst ging er met 8,9% op vooruit tot 600 miljoen euro, de nettowinst steeg van 361 naar 393 miljoen euro.
Afdeling “lijmen” heeft het moeilijk
Vooral de magere prestatie van de afdeling “lijmen”, met merken als Pritt en Loctite, valt op: die activiteit (goed voor de helft van de groepsomzet) ging 1,2% achteruit. “Een gevolg van de zwakker dan verwachte vraag vanwege vooral grote industriële klanten”, aldus CEO Kasper Rorsted.
Betere cijfers waren er bij Laundry & Home Care (met onder meer Persil) en de tak Beauty Care (Schwarzkopf, Syoss e.a.). Die zagen hun omzet stijgen met respectievelijk 8% en 4% op organische basis.
Topman Rorsted onthoudt vooral dat zijn groep “er in geslaagd is om de winstgevendheid van alle businessactiviteiten te verbeteren“. Hij handhaaft dan ook zijn prognose voor 2013: een autonome omzetstijging tussen 3 en 5% “ondanks een globale economische context die moeilijk blijft. Maar we gaan er wel van uit dat de industriële vraag in de tweede helft van het jaar zal aantrekken”.