Op 11 maart organiseerde Retaildetail het Food Congress, de online editie wel te verstaan. Luc Dossche (Biofresh/Ekoplaza), Jan Peeters (Peeters-Govers), Filip Fontaine (VLAM) en Rachid Lamrabat (By Oummi) blikken samen vooruit naar de toekomst van de voedingsindustrie. Dit zijn de punten die we zeker niet mogen vergeten.
1. Bio, duurzaam en lokaal scoren goed
Biofresh was één van de pioniers op vlak van organische en biologische producten. Sinds het begin van de 21ste eeuw leveren ze organische producten af bij de vestigingen van Ekoplaza/Orgin’O. De bevestiging van het harde werk kregen ze al eerder via ons exclusief onderzoek dat aantoonde dat Ekoplaza nog nooit zo relevant geweest is sinds de coronapandemie.
Luc Dossche scoorde met zijn bedrijf goede punten op het rapport en was dan ook zeer tevreden met de bevestiging van de consument. “De pandemie was een gamechanger, maar niets wat we nog niet hadden meegemaakt. In zo’n periodes tonen we dat we er staan voor onze consumenten, en dat vertaald zich in positieve feedback,” verklaart Dossche.
2. Langetermijnvisie is enige optie
“100 procent organische producten, zoals de grenadine die enkel geproduceerd is met appels, daar streven we naar.” De toekomstvisie van Luc Dossche is duidelijk. “ We kiezen er voor om gekozen te worden, de klanten vertrouwen onze producten. Op die manier winnen we het vertrouwen van de consument en komen ze in de toekomst terug.”
Alle vestigingen van Origin’O zullen uiteindelijk getransformeerd worden naar het concept van Ekoplaza. De eerste Ekoplaza in België bevindt zich in Alsemberg. Die transformatie ondersteunt de langetermijnvisie van Biofresh.
3. Kernwaarden centraal
Vers, bewust, lokaal en persoonlijk. Dat zijn de 4 kernwaarden die Jan Peeters centraal stelt. Samen met de “Blauwe Vrienden” vond hij een akkoord om die kernwaarden te integreren in ondertussen al 12 Albert Heijn supermarkten in België. “ Mensen maken een bewuste keuze in wat ze eten omdat het een basisbehoefte is. De klantenervaring, de prijzen en de producten zelf zorgen ervoor dat Albert Heijn bij de top hoort”, verklaart Peeters.
4. Vers op maat
Peeters kiest met zijn groothandel Délidis voor een specifieke niche. Ze willen niet zomaar een leverancier zijn van grote hoeveelheden, ze willen kwaliteitsproducten leveren aan eenieder die daar nood aan heeft (dus ook scholen, gevangenissen…). Met die specialiteit diversifiëren ze zich van andere producenten/leveranciers.
Toen kwam KFC aankloppen, een bedrijf waarvan de kernwaarden op het eerste gezicht niet meteen overeenkomen met die van Peeters. Zijn mond én ogen vielen open toen het wel daadwerkelijk ging om verse kip die behandeld werd door gespecialiseerde chefs, die bewust met de producten aan de slag gingen.
5. Consumenten verbinden
Rachid Lamrabat, Founder van By Oummi, probeert verschillende consumentengroepen met elkaar te verbinden. Zowel de nieuwe consumenten als de foodies zijn op zoek naar kwalitatieve, authentieke producten. Met een nieuw gamma etnische producten heeft hij een succesrecept gevonden om een grote doelgroep aan te spreken die voordien geen of amper keuze had in onze supermarkten. “Het verbinden van verschillende soorten consumenten was onze grote uitdaging,” verklaart Rachid Lamrabat.
6. Koopcriteria veranderen bijna niet
Sinds 2014 is de top 10 koopcriteria hetzelfde gebleven. Vaste waarden zoals de versheid, de prijs, de smaak , de geur en de houdbaarheidsdatum van het product houden hun plek vast. Dat toont Filip Fontaine (VLAM) aan op het Congress.
De belangrijkste stijgers zijn de oorsprong van het product en fairtrade. Alle criteria die te maken hebben met veiligheid (ketencontrole of label) dalen in de lijst. Dat heeft dan weer te maken met het feit dat er in België goed geïnvesteerd is in de bescherming van de voedselveiligheid.
7. Impact van Covid-19
Filip Fontaine kon de gevolgen van de coronacrisis in enkele puntjes samenvatten. “Corona had een grote impact op waar en hoe we ons voedsel aankopen. De impact was veel minder groot bij de producten die we consumeerden. Iedereen wil wel lokaal shoppen maar op het eind van de rit beslist de portefeuille. Op momenten dat we de vrijheid krijgen om terug naar oude gewoontes te gaan, zullen we dat ook doen. Tot slot is de tweede coronacrisis bijna identiek met de eerste, enkel de effecten waren iets minder groot.”
Volgende event: Fashion Congress
Op 25 maart organiseert Retail Detail het Fashion Congress. Peter De Sutter (e5 Mode), Dwayne Branch (Deloitte Belgium), Dirk Smet (WASTED Atelier) en Laurent Mainil (Crunch Analytics) komen hun visie bespreken op de mode van morgen. Koop alvast hier je tickets.