Een groeiende wereldbevolking en een stijgende welvaart verhogen de vraag naar voeding tegen 2050 met meer dan 50 procent. Gewoon de productie opschalen is geen optie: het moet anders. Maar hoe?
Drie pistes
Binnen dertig jaar zal de wereldwijde agrovoedingsindustrie bijna tien miljard monden moeten voeden. Ook de welvaart zal globaal toenemen. Dat veroorzaakt een enorme toename in de vraag naar voeding: die zal stijgen met meer dan 50 procent. Vooral in Azië en Afrika zal de vraag exploderen, maar ook in welvarende regio’s als Europa en Amerika verwacht men nog sterke groei. Hoe kan de industrie dat tempo bijbenen? Een tandje bijsteken is geen optie: we bereiken de limieten van wat de planeet aankan.
Maar is het mogelijk om tegelijk de opbrengst te verhogen én de impact op de planeet te verlagen? Het Future of Food platform van Deloitte onderzocht drie pistes: meer geavanceerde landbouwmethodes, bewuste toeleveringsketens, en nieuwe marktkansen.
Landbouw met drones en robots
De landbouwopbrengst is de afgelopen decennia enorm toegenomen dankzij schaalvergroting en technologische verbeteringen. Maar dat had ook een nefaste impact op het milieu. Kan het anders? Precisielandbouw is een deel van het antwoord: technologie helpt om de opbrengst te verhogen en tegelijk het gebruik van hulpbronnen zoals water en meststoffen te verminderen. Landbouw wordt slim: verwacht microsensoren, drones met camera’s, gerobotiseerde onkruid- of ongedierteverdelgers, autonome plukmachines, zelfrijdende tractoren…
Ook verticale landbouw past in die visie: door in de hoogte te werken kunnen landbouwers de teelt van gewassen uitbreiden, zonder dat het landgebruik toeneemt. Maar niet alles is hightech: ook met laagtechnologische ingrepen kom je een eind: de opslagcapaciteit van waterbekkens vergroten, regenwater beter benutten, irrigatiesystemen verbeteren…
Slimme fabrieken en verpakkingen
Om de consument te bedienen, moeten voedingsbedrijven kunnen rekenen op een betrouwbare, duurzame en kwalitatief hoogstaande aanvoer van landbouwproducten tegen een competitieve prijs. Dat vraagt om langetermijnrelaties met win-win afspraken. Er is marge: uit onderzoek is gebleken dat 73 procent van de millennials bereid is meer te betalen voor duurzaam geproduceerde producten.
Steeds meer producenten maken de keten transparant. Nieuwe technologieën (denk aan de blockchain) faciliteren een betere traceerbaarheid. Productiesites worden klimaatneutraal: de babyvoedingsfabriek van Danone in het Ierse Wexford bewijst al dat het kan. Slimme verpakkingen verbeteren de houdbaarheid en vermijden zo kostbaar voedselverlies.
Plantaardige opties
Er liggen kansen voor nieuwe oplossingen en markten, denkt Deloitte. De durfkapitaalinvesteringen in plantaardig voedsel, kweekvlees en fermentatie zijn de afgelopen tien jaar aanzienlijk toegenomen. Als ook Burger King en McDonald’s veganistische menu-opties lanceren, dan weet je dat het potentieel groot is. Het gebruik van algen is veelbelovend. In de landbouw ontwikkelt men nieuwe gewassen met hogere opbrengst, of past men veevoer aan om de methaanemissies te verminderen. Data-analysen en artificiële intelligentie maken efficiëntere, meer winstgevende en duurzame landbouwpraktijken mogelijk.
Het is een haalbaar toekomstbeeld, maar er is wel een belangrijke voorwaarde, zeggen de consultants: het kan alleen als iedereen samenwerkt. Leveranciers van landbouwproductiemiddelen, landbouwers, voedselproducenten en -verwerkers, voedseldistributeurs en retailers, maar ook de overheid, financiële instellingen en vele anderen kunnen samen een voedselsysteem opbouwen dat de hele bevolking voedt en tegelijkertijd binnen de grenzen van onze planeet blijft.