Ondanks het feit dat de winkels van de sportwinkelketen gemiddeld bijna drie maanden gesloten bleven, heeft Decathlon het coronajaar goed doorstaan.
E-commerce meer dan verdubbeld
De Franse retailer boekte een omzet van 11,4 miljard euro, een daling van 6% ten opzichte van 2019. De opbrengsten uit e-commerce groeiden naar 19% van de totale omzet, goed voor 2,2 miljard euro. Met uitzondering van China verdubbelde de online omzet zowat in alle landen. In 2019 haalde Decathlon nog ‘slechts’ 8% van zijn inkomsten uit e-commerce.
De nettowinst bleef nagenoeg stabiel en kwam uit op 550 miljoen euro, amper 4 miljoen euro minder dan een jaar eerder. Decathlon verkocht meer duurzame consumptiegoederen, met een lagere marge. Bovendien moest de retailer hogere kosten maken door de coronacrisis. Anderzijds werd het nettoresultaat positief beïnvloed door de meerwaarde die gerealiseerd werd via de verkoop van vastgoed. De sportgigant geeft daarover evenwel geen verdere details.