Grootheden uit de voedingssector, zoals Nestlé, Unilever en Mondelēz, roepen op tot een uitdoofscenario voor het houden van kippen in kooien in de hele Europese Unie.
Nieuwe wetgeving noodzakelijk
Hoewel er de laatste jaren vooruitgang is geboekt bij het verbeteren van de welzijnsnormen voor legkippen, met name door het verbod van de Europese Commissie in 2012 op legbatterijen, zijn velen in de levensmiddelensector van mening dat er meer gedaan moet worden.
Daarom heeft een groep voedingsmultinationals gisteren hun standpunt over de kwestie kenbaar gemaakt. In een brief aan Europarlementsleden laten onder meer Nestlé, Unilever en Mondelēz weten dat zij het gebruik van gekooide kippen geleidelijk willen afschaffen.
“Bedrijven die afstappen van kooieieren hebben de weg geëffend voor een verandering in de wijze waarop (pluim)vee in de EU wordt gehouden. Kooivrije systemen zijn wijdverspreid, economisch levensvatbaar en bieden betere leefomstandigheden voor kippen”, aldus de brief, die ook is ondertekend door onder meer Aldi, Ferrero en Ikea.
Zelfregulering
In hun pleidooi voor een geleidelijke afschaffing van de kooien, pleiten de voedselgrootmachten wel voor een ondersteuning van de pluimveehouders tijdens de overgang. Ze willen bovendien de industrie ‘van binnenuit’ helpen hervormen. Voor Nestlé is het elimineren van kooieieren uit zijn toeleveringsketen simpelweg “het juiste om te doen”. Overschakelen op kooivrije eieren is een “centraal onderdeel van onze strategie om het dierenwelzijn te verbeteren“, zei een woordvoerder aan FoodNavigator.
Een groeiend aantal voedingsmerken verplicht zich ertoe om kooi-eieren uit de wereldwijde toeleveringsketens te bannen. Zo is Unilever al ‘kooivrij’ in Europa, en heeft het concern toegezegd om ten laatste tegen 2025 alle kooi-eieren uit zijn wereldwijde toeleveringsketen te bannen.