De Action-winkels in Duitsland en Nederland blijven momenteel onder de verwachtingen door de coronamaatregelen. In België en Frankrijk daarentegen gaat het de discounter voor de wind.
Groei van 25%
Action gaf de update in de marge van zijn jaarresultaten. In de landen waar quasi alle winkels open zijn (Frankrijk, België, Luxemburg en Polen) ligt de vergelijkbare omzet tijdens de eerste 10 weken van het jaar ten minste een kwart hoger dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. In Nederland en Duitsland, waar striktere coronamaatregelen van kracht zijn, loopt de verkoop dan weer beduidend slechter dan begroot. In beide landen is er wel enig herstel zichtbaar, sinds de beperkingen ietwat versoepeld werden in maart.
Over heel 2020 groeide de omzet van Action met 9% tot 5,6 miljard euro, schrijft RetailTrends. Die groei is evenwel toe te schrijven aan de opening van 164 nieuwe winkels, want op vergelijkbare basis daalden de opbrengsten, ten gevolge van de lockdowns, met 1,4%. De brutobedrijfswinst lag ruim 12% hoger dan een jaar eerder en landde op 609 miljoen euro.
Expansie gaat verder
Action wil ook de komende jaren fors blijven groeien. De koopjesketen ambieert een omzet van 9 miljard euro in 2023. In die tijdspanne zou er nog een duizendtal winkels bijkomen in 12 landen. Action telde eind vorig jaar 1.716 filialen.