‘Super sales’ en verbeterde logistiek
Het management zegt tijdens het eerst kwartaal onder meer te hebben gewerkt aan de versterking van de verkoop via smartphones en tablets, aan promoties via de ‘Rakuten Super Sales’ en aan de verbetering van de aflevering.
Op zijn thuismarkt profiteerde Rakuten onder meer van de expansieve politiek van de centrale bank van Japan om de consumptie aan te wakkeren. Bovendien raakt de internethandel er meer en meer ingeburgerd, zodat het aantal unieke kopers stijgt. Samen leidde dat tot een stijging van de omzet met 14,5 procent.
Buitenland in het visier
Intussen blijft Rakuten investeren in verdere expansie, vooral in het buitenland. Momenteel realiseert Rakuten maar een fractie van zijn verkoop buiten Japan, maar de groep is vast van plan dat aandeel snel op te drijven tot 70%. Dat moet zowel op eigen kracht als via overnames gebeuren.
Vandaag heeft de online aanbieder al een Duitse webshop, terwijl levering ook in de Benelux reeds mogelijk is via de internationale website Rakuten.com. Om de verkoop via die bestaande sites op te drijven, werkt Rakuten onder meer met puntenprogramma’s, die hun succes hebben bewezen in Japan.
Internethandel is één van de divisies van de groep Rakuten. De andere divisies leggen zich onder meer toe op online bankieren, op internettelefonie en zelfs op het beheer van een baseballteam.