Philips verkoopt zijn divisie huishoudelijke apparaten aan de Chinese investeerder Hillhouse Capital. De Nederlandse multinational stootte de voorbije jaren al heel wat consumentenproducten af om zich meer te concentreren op medische technologie.
Afbouw consumentenproducten
Hillhouse Capital betaalt 3,7 miljard euro voor de afdeling, die onder meer stofzuigers, koffiezetapparaten (denk aan Senseo) en strijkijzers maakt. Naast Hillhouse aasden nog twee andere Chinese partijen op de tak, maar zij visten achter het net. Philips zou netto drie miljard euro overhouden aan de divisie, die afgelopen jaar een omzet van 2,2 miljard euro genereerde, schrijft De Tijd.
De divisie staat al ruim een jaar in de etalage. De voorbije jaren werden achtereenvolgens de afdelingen witgoed, televisies, consumentenelektronica en verlichting van de hand gedaan. Philips wil zich in de eerste plaats toeleggen op medische technologie. De enige consumentenproducten die de onderneming wel nog blijft produceren, zijn verzorgingsapparaten zoals elektrische tandenborstels en scheerapparaten.