Na het Duitse Edeka wil ook de Franse retailer Intermarché de alliantie AgeCore verlaten. Op de achtergrond speelt een hertekening van het landschap van de Franse inkoopallianties: “Iedereen praat met iedereen”.
Dreigende rechtszaak
Vorige week zegde Edeka de Europese retailalliantie AgeCore de wacht aan, nu volgt Intermarché hetzelfde voorbeeld, weet de Franse zakenkrant Les Echos. Edeka is ontevreden omdat het zijn dominante positie onvoldoende kan verzilveren: de Duitse marktleider vertegenwoordigt 40% van het gewicht bij de alliantie maar binnen de organisatie geldt “één lid, één stem.” De Duitsers hebben al een nieuwe inkoopcentrale opgericht: Everest, samen met de Nederlandse websuper Picnic.
Bij Intermarché spelen andere factoren. Eén ervan is een rechtszaak die door de Franse concurrentiewaakhond werd ingespannen. De retailer wordt beschuldigd van machtsmisbruik via de inkoopcentrales AgeCore en ITM Belgium. Het Franse ministerie van Economie vindt het niet kunnen dat inkoopcentrales geld eisen van merkfabrikanten zonder dat daar reële tegenprestaties tegenover staan. Tussen 2018 en 2020 zette AgeCore grote merkfabrikanten als Nestlé, PepsiCo, Mars of Coca-Cola onder druk door de bestellingen stop te zetten. Als het effectief tot een veroordeling komt, dreigt het hele zakenmodel van de retailalliantie op de schop te moeten.
Franse machtsverhoudingen
Een tweede factor die speelt, zijn de machtsverhoudingen op de interne Franse foodretailmarkt. Ook daar hebben retailers zich verenigd om sterker te staan in hun onderhandelingen met leveranciers: de grootste alliantie is Envergure, met Carrefour, Système U en Provera (Cora). Die allianties hebben een looptijd van drie jaar, die eind dit jaar afloopt. De retailers willen zich nu al voorbereiden op de negotiaties van eind dit jaar, en tasten de mogelijkheden af. Intermarché wil alle opties open houden. “Iedereen praat met iedereen”, zeggen ingewijden tegen de krant. In de loop van april zullen mogelijk de contouren van het nieuwe Franse inkooplandschap duidelijk worden.
Wat er intussen moet gebeuren met de overgebleven leden van AgeCore, is een open vraag. Colruyt, Conad, Coop en Eroski hebben samen niet voldoende gewicht om nog veel indruk te maken in Europa. CEO Dirk Depoorter, die nog maar pas het roer van de organisatie overnam, staat voor een stevige klus… Mogelijk zal ook het landschap van de Europese allianties volledig moeten worden hertekend.