Cross-Border Commerce Europe heeft de derde editie van de “Top 500 Cross-Border Retail Europe” gepubliceerd, een jaarlijkse ranking van de 500 beste Europese cross-border online shops.
H&M Group sterk vertegenwoordigd
De rangschikking van Cross-Border Commerce Europe komt tot stand op basis van vier parameters. Naast de online cross-border omzet, houdt de organisatie rekening met SEO-indicatoren, het aantal landen waar de retailer actief is en het aantal en het percentage van cross-border bezoekers.
Ikea staat op de eerste plaats met een cross-border omzet van € 5,1 miljard, een stijging van 11% ten opzichte van 2019. Opvallend is dat H&M Group met 3 merken (H&M, Cos en &Other Stories) in de top-10 staat, terwijl Zalando eruit verdwijnt.
Overigens bestaat die top-10 voor het eerst uitsluitend uit omnichannel retailers. Zij zagen gemiddeld een stijging van 45% in de online handel – in het vierde kwartaal van 2020 was dat zelfs +70%. Dat was uiteraard het gevolg van de sluiting van niet-essentiële winkels. Online kon niet alles compenseren: mode verloor 15% omzet. Voedingswinkels daarentegen zagen de omzet (fysiek + online) met 10% stijgen.
Afgelopen jaar steeg de totale omzet uit cross-border e-commerce (exclusief reizen) in Europa met 35% tot 146 miljard. Ongeveer 87 miljard euro daarvan wordt gerealiseerd door Europese verkopers. De top-500 haalt daarvan iets meer dan 53 miljard euro binnnen.