Terwijl iedereen aan het aftellen is naar het einde van de coronacrisis, zet de Amerikaanse retailindustrie zich maar beter schrap voor een zware sluitingsgolf. Dat is althans de conclusie van analisten van beurshuis UBS: zij voorspellen “minstens tienduizenden” winkelsluitingen als gevolg van de definitieve gedragsverandering van de consument.
Worst case: 150.000 winkelsluitingen
Concreet vrezen de analisten dat de komende vijf jaar minstens één op de elf winkels zal moeten sluiten in de Verenigde Staten. Vooral kantoorartikelen, sportuitrusting en kledij zijn sectoren die zwaar bedreigd worden door de versnelde opmars van e-commerce tijdens de pandemie.
En dat is nog maar het “basisscenario” van de analisten, meldt de gespecialiseerde nieuwssite Business of Fashion. In het slechtst denkbare scenario kan een veelvoud van dat aantal winkels ten onder gaan, goed voor maar liefst 150.000 winkelsluitingen.
De coronacrisis slaat nu al diepe wonden in het Amerikaanse retaillandschap. Een ronkende naam als JC Penney moest vorig jaar bescherming zoeken tegen zijn schuldeisers onder het zogenaamde Chapter 11. De keten hoopt dit jaar na de nodige herstructureringen een doorstart te maken, al hebben velen twijfels bij de slaagkansen van die plannen. De pandemie bleek ook de laatste nagel in de doodskist te zijn van Amerika’s oudste warenhuisketen, Lord & Taylor, die vorige zomer definitief de deuren sloot.
Shopping malls als bedreigde soort
Het rapport van UBS focust zich specifiek op de Amerikaanse markt. Die heeft wel wat specifieke kenmerken, die maken dat de prognoses van de analisten niet zomaar kunnen geëxtrapoleerd worden naar onze contreien. Zo zou het gros van de winkelsluitingen in de VS plaatsvinden in overdekte winkelcentra, beter bekend als malls. Daar zijn er in ons land ook wel wat van, maar niet op de schaal van de VS.
Volgens een recente schatting van vastgoedadviesbureau Green Street Advisors zijn er in de VS nog een duizendtal van dergelijke ‘malls’, maar vele daarvan zitten in vieze papieren. Meer dan een derde van hen brengt minder op per vierkante meter winkeloppervlakte dan ze kosten. Tot een tweetal jaar geleden verwachtte Green Street Advisors nog dat ze tegen 2030 zouden verdwijnen, maar vorig jaar werd die prognose fors bijgesteld: nu zouden ze al in de loop van 2021 ten onder gaan. Met de coronacrisis uiteraard als grote schuldige.
Onderliggende trend speelt ook in Europa
Toch zou het onvoorzichtig zijn om deze pronostiek simpelweg terzijde te schuiven als een puur Amerikaanse statistiek. De onderliggende trends die de winkels bedreigen, zijn dezelfde als in Europa: een Duits rapport voorspelt 80.000 winkelsluitingen tegen 2023, Britten hebben het over 15.000 winkels die nu al – ondanks alle steunmaatregelen – de boeken hebben neergelegd. Consumenten wendden zich noodgedwongen tot e-commerce tijdens lockdownperiodes, en winkelketens krikten het niveau van hun online winkelervaring enorm op. Daardoor is de versnelling van de e-commerce allesbehalve een tijdelijke trend.
Slechts een zeer specifieke categorie winkels hoeft zich volgens de UBS-analisten geen zorgen te maken: autoservicecentra. Die zagen hun omzet per vierkante meter in de loop van 2020 ongekende hoogtes bereiken. De reden voor hun “resistentie” tegen de opmars van het online segment is simpel. Wanneer er iets aan je auto schort, heb je meestal onmiddellijk hulp nodig, en een mecanicien kan niet via het internet aan je auto sleutelen.