Coca-Cola heeft Europa één gemaakt: de frisdrankengroep herstructureert haar organisatie en smelt daarbij alle Europese regio’s samen. Met de reorganisatie ging eerder al een fikse ontslagronde gepaard.
40 landen samen
The Coca-Cola Company maakt werk van de wereldwijde herstructurering, die de groep in het najaar aankondigde. De verschillende Europese regio-afdelingen zijn sinds 2 april samengesmolten tot een nieuwe businessunit, bericht LebensmittelZeitung.
Aan het hoofd van unit ‘Europa’ staat Nikos Koumettis, die eerder al ‘group president’ voor Europa, Midden-Oosten en Afrika was binnen het bedrijf. De nieuwe hoofdzetel bevindt zich in Dublin. Tot het nieuwe Europa van Coca-Cola behoren veertig markten, tot Rusland toe.
Coca-Cola hoopt dankzij de herstructurering sterker uit de coronacrisis te komen. Vorig jaar daalde de omzet met 11% tot 33 miljard dollar (27 miljard euro), als gevolg van de pandemie. De winst verdampte met 13% en klokte op 7,7 miljard dollar (een dikke zes miljard euro) af. Op de Belgische markt werden bijna de helft van alle medewerkers ontslagen.