Ook in de Verenigde Staten schakelden restaurants massaal over naar afhaalmaaltijden, en bij die bestellingen hoort vaker wel dan niet het typische ketchupzakje. Dat blijft niet zonder gevolgen: zelfs grote fabrikanten als Heinz kunnen de vraag naar die specifieke verpakking amper nog volgen.
“Ketchup can’t catch up”
Van populaire kranten als USA Today tot de statige Wall Street Journal: allemaal brengen ze grote verhalen over de ketchupcrisis. En dan zijn frivole woordspelingen als “ketchup can’t catch up” nooit ver weg. USA Today citeert verschillende restauranthouders die alle mogelijke oplossingen zoeken: van overschakelen naar kleinere merken tot het zelf afvullen van kleine potjes vanuit bulkverpakkingen.
Dat laatste element illustreert wel dat het probleem zich in een heel specifiek segment van de ketchupmarkt situeert: het tekort is vooral nijpend voor de specifieke miniverpakkingen ketchup die handig zijn om mee te geven met afhaalmaaltijden. Maar ook in restaurants waar er wel nog gasten binnen mogen – in heel wat staten mogen horecazaken gewoon open gebleven – werd massaal overgeschakeld naar die kleine zakjes. Dat is immers een aanbeveling van de CDC, het Center for Disease Control, in kader van extra aandacht voor hygiëne.
Kraft Heinz erkent dat het problemen heeft om de vraag naar de ketchupzakjes te volgen, maar zegt dat het niet zozeer een kwestie is van te weinig ketchup, wel van te weinig productiecapaciteit om de zakjes te fabriceren. Sinds de uitbraak van de pandemie is het bedrijf fors aan het investeren om die capaciteit jaarlijks met een kwart op te trekken.
Stijgende prijs én marktaandeel
Uiteraard blijft een en ander niet zonder gevolgen voor de prijs: de Wall Street Journal spreekt van een prijsstijging van 13% sinds januari 2020. Volgens cijfers van Plate IQ, een horeca-onderzoeksbureau, hebben de kleine zakjes dan ook logischerwijze marktaandeel afgesnoept van ketchup in flessen.
Ketchup-liefhebbers in onze contreien hoeven zich overigens weinig zorgen te maken, want de bevoorradingsproblemen in de VS hebben hier weinig tot geen impact. “Onze” Heinz-ketchup wordt immers gewoon in Nederland gefabriceerd.