Coolblue zal pas na de zomer naar de beurs van Amsterdam trekken. De aandeelhouders nemen meer tijd om de stap voor te bereiden. Volgens waarnemers is de beslissing uitzonderlijk en niet zonder risico.
Organisatie klaarstomen
In februari van dit jaar had de webwinkel aangekondigd “heel hard na te denken” om naar de beurs te gaan. Aandeelhouder HAL, die 49% van de aandelen heeft en zelf ook beursgenoteerd is, wil die stap zetten en had achter de schermen ook al alles in gereedheid gebracht, schrijft het FD. Maar nu meldt de retailer dat een beursgang pas voor na de zomer zal zijn. CEO Pieter Zwart – die zelf 51% van de aandelen behoudt – wil de organisatie intern de organisatie nog beter klaarstomen. Een bijkomende factor is het feit dat CFO Daphne Smit binnenkort met zwangerschapsverlof gaat.
Volgens het FD vragen bedrijven met beursambities doorgaans hun notering zo snel mogelijk aan. Wachten houdt het risico in dat beleggers afhaken. Maar de aandeelhouders voelen weinig haast omdat de webwinkel door de lockdown beter presteert dan ooit. Coolblue zag de omzet vorig jaar stijgen met 34% naar 2 miljard euro en haalde een bruto bedrijfsresultaat van 114 miljoen euro. Op de beurs zou de retailer een waardering tussen 3 en 4 miljard euro kunnen halen – volgens sommige analisten zou dat zelfs 6 miljard kunnen worden.