Het was een historisch jaar voor de supermarkten, dus ook voor Tesco: de Britse marktleider zag de omzet met bijna 9% stijgen, maar de extra kosten liepen zo hoog op dat de winst met zo’n 20% zakte.
Online verdubbeld
Wie de jaarcijfers van supermarktgroep Tesco bekijkt, ziet meteen wat voor uitzonderlijk jaar 2020 is geweest. In de 52 weken tot 27 februari zag de Britse retailer zijn omzet online met liefst 77% stijgen tot 6,3 miljard pond (7,25 miljard euro). Dat was mogelijk dankzij een verdubbeling van het aantal bezorgmomenten naar nota bene 1,5 miljoen tijdvakken per week.
Om het allemaal bol te kunnen werken heeft de keten bijna 50.000 extra werkkrachten moeten inhuren, waarvan er nu zo’n 20.000 zelfs permanent mogen blijven. Tegelijk werden ook twee nieuwe onlinefulfilmentcentra gebouwd binnen bestaande hypermarkten van de formule.
De groep blikt tevreden terug op een jaar waarin het naar eigen zeggen “ongelooflijke kracht en behendigheid” aan de dag heeft gelegd, aldus CEO Ken Murphy tegenover The Guardian. “We hebben ons merk versterkt, de klanttevredenheid vergroot en de waardeperceptie verbeterd. We hebben de omvang van onze online activiteiten verdubbeld en via Clubcard bouwen we aan een digitaal klantenplatform.”
Meer kosten dan winst
Toch eist de groei zijn tol: alleen al in het Verenigd Koninkrijk moest Tesco 892 miljoen pond (1,03 miljard euro) extra kosten maken, onder meer om ziek personeel te vervangen en voor de nodige veiligheidsmaatregelen. Bijgevolg daalde de winst in het afgelopen jaar met bijna 20% tot 825 miljoen pond (950 miljoen euro).
Tesco kreeg weliswaar 535 miljoen pond overheidssteun, in de vorm van een verlaagde vennootschapsbelasting, maar de retailer zag zich moreel verplicht om dat bedrag helemaal terug te betalen nadat het in oktober 315 miljoen pond aan dividenden uitkeerde aan aandeelhouders.