Hopr, de eerste Belgische online supermarkt, beleeft op maandag 19 april zijn vuurdoop in Hasselt. Het bedrijf van Stijn Martens wil binnen vijf jaar in heel België aanwezig zijn.
Testleveringen
Maandag start Hopr met de eerste testbestellingen en -leveringen in de Limburgse hoofdstad. Als die goed verlopen, zullen alle inwoners van Hasselt nog deze maand hun boodschappen kunnen bestellen bij het nieuwe e-commercebedrijf.
De websupermarkt start kleinschalig: “We kopen het gros van onze producten in bij een groothandel, al houden we ook een kleine eigen stock aan in een magazijn in Hasselt”, zegt de oprichter in De Tijd. Martens, die de opstartfase met eigen middelen financiert, zal trouwens zelf bijspringen in het magazijn en bij de leveringen. De onderneming gaat van start met vijf tot tien personeelsleden.
Compleet aanbod
Hopr levert een compleet assortiment verse producten, zoals groenten, fruit, vlees, vis, brood en bereide maaltijden. Daarnaast neemt de websupermarkt een hele reeks A-merken op in zijn aanbod, waaronder Danone, Herta, Pringles, Soubry en Spa. “We willen mensen het leven gemakkelijk maken”, zegt Martens. “Als duurzame online supermarkt geven we liefst ook de voorkeur aan producten geproduceerd op Belgische bodem.”
Als de opstartfase van een klein jaar succesvol verloopt, zal Hopr financiële steun krijgen van een niet nader genoemd Belgisch investeringsfonds. Dat geld moet dienen om op te schalen, onder andere voor een magazijn van duizend vierkante meter. “Dat distributiecentrum met 10.000 producten moet in hoge mate geautomatiseerd zijn, zodat we winstgevend kunnen zijn”, aldus Martens. Later zouden er ook elders in het land soortgelijke magazijnen bijkomen. Hopr wil over maximaal vijf jaar in heel Vlaanderen – en liefst zelfs in heel België – actief zijn.
Martens wil zich onderscheiden in service en beter doen dan de bestaande onlinesupermarkten. Daarvoor put Martens inspiratie uit zijn ex-werkgever: “Voor Mobile Vikings was er zogezegd ook geen plaats omdat Proximus, Orange en BASE er al waren, maar het is ons toch gelukt om door te breken”. Tot 2016 was Martens marketingdirecteur van de telecomoperator.