De Franse retailgroepen Casino en Intermarché gaan niet alleen samen inkopen, maar ook digitale diensten ontwikkelen en huismerken produceren. Het is de start van een hertekening van het Franse – en Europese – inkooplandschap.
Internationale inkoopalliantie
Casino Group en Intermarché kondigen een strategisch partnership aan voor vijf jaar, waarbij ze naar eigen zeggen hun complementaire sterktes willen uitspelen. Eerst en vooral gaan ze samen inkopen in eigen land. Intermarché neemt de onderhandelingen in de foodsector voor z’n rekening met de internationale merkfabrikanten. Huismerken, landbouwproducten, zeevruchten, en merken van kleine of middelgrote fabrikanten vallen buiten dat akkoord. Casino van zijn kant zal de non-food onderhandelingen leiden: het gaat dan om technische producten, papierwaren en textiel.
Buiten Frankrijk gaan beide groepen een inkoopalliantie oprichten om “internationale diensten aan te bieden” aan grote industriële groepen die in Europa en Latijns-Amerika actief zijn. DE alliantie verwijst naar een beperkt aantal leveranciers die door hun schaal of geografische voetafdruk een dominante positie hebben in veel productcategorieën. Kritische massa in de aankoop van leidende merkproducten komt uiteindelijk ook de consument ten goede, zeggen beide retailers.
Digitale diensten en huismerken
Daar houdt het niet op. Intermarché en Casino Group creëren ook een joint venture om een digitaal media-aanbod te vermarkten naar voedingsproducenten in Frankrijk. Samen beschikken de partners immers over een enorm volume aan transactionele data en met z’n afdeling RelevanC heeft Casino al flink wat ervaring in digitale communicatie. Beide retailers willen hiermee een antwoord bieden op de dominante positie van “wereldspelers die actief zijn in Frankrijk”. Tot slot zal Intermarché met z’n industriële poot Agromousquetaires meedingen naar contracten voor het produceren van huismerkproducten van Franse origine voor Casino Group. De samenwerking moet uiteraard worden goedgekeurd door de Franse mededingingsautoriteiten.
Stoelendans van allianties
Het bericht over de samenwerking volgt kort nadat Casino het einde had aangekondigd van de inkoopalliantie Horizon – waarin het samenwerkte met Auchan, Metro, Dia en Schiever. Het hernieuwde partnerschap betekent de start van een stoelendans bij de Europese retailallianties. Na het vertrek van Edeka en Intermarché bij AgeCore en het stopzetten van Horizon kijken alle foodretailers nu uit naar nieuwe samenwerkingen. Daarbij leiden de Franse retailers de dans: door de strikte regelgeving rond de handelsrelaties en prijsnegotiaties in Frankrijk zien zij zich het meest genoodzaakt om zich te verenigen om hun onderhandelingspositie te versterken. En aangezien de meeste Franse groepen ook internationaal actief zijn, hebben die bewegingen een impact op de hele Europese markt. Het is niet overigens de eerste keer dat Casino en Intermarché elkaar vinden: gedurende vier jaar zaten ze samen in de inkoopcentrale Incaa, die ophield in 2018.