Coca-Cola heeft zijn kwartaalverwachtingen overtroffen, aangewakkerd door de sterke vraag naar zijn frisdranken. Vooral in Azië lijken consumenten terug te keren naar hun pre-pandemische gewoonten.
Niveau van 2019
In maart zijn de volumes, een belangrijke vraagindicator, eindelijk teruggekeerd naar het niveau van 2019. Dat maakt frisdrankproducent Coca-Cola bekend.
Consumenten kochten meer frisdrank in China en India en compenseerden daarmee de zwakkere resultaten in de Verenigde Staten en West-Europa, waar de beperkingen strenger waren en consumenten vaak moesten thuisblijven. Meer dan grote rivaal PepsiCo, is Coca-Cola afhankelijk van de verkoop in restaurants, cafés en tijdens evenementen.
Het volume bleef in het eerste kwartaal stabiel, na een daling in het hele afgelopen jaar, terwijl de organische omzet met 6% groeide. De omzet steeg naar 9,02 miljard dolar (7,5 miljard euro), al speelde ook het feit dat het eerste kwartaal vijf dagen meer telde dan een jaar geleden in het voordeel van de Amerikaanse drankenproducent. Analisten hadden gerekend op 8,63 miljard dollar (7,2 miljard euro), schrijft Reuters. Ook de winst lag zo’n 10% hoger dan verwacht.