De gevolgen van de coronacrisis blijven Danone parten spelen. De voedingsgigant ziet wel stilaan licht aan het einde van de tunnel en verwacht winstgevende groei in de tweede helft van 2021.
Hoge vergelijkingsbasis
In het eerste kwartaal daalde de omzet met liefst 9,4% tot 5,66 miljard euro. Negatieve wisselkoerseffecten wogen zwaar op de opbrengsten, maar ook op vergelijkbare basis vielen de opbrengsten met 3,3% terug. Danone verwijst in de eerste plaats naar de gevolgen van de coronacrisis, maar ook naar de hoge vergelijkingsbasis: in het eerste kwartaal van 2020 profiteerde het bedrijf nog van paniekaankopen en hamstergedrag van ongeruste consumenten.
De waterdivisie liet opnieuw de grootste daling optekenen (-14,9%). Door de beperkingen die in veel landen nog steeds van kracht zijn blijft met name de vraag naar kleine flessen sterk onder druk staan. De afdeling gespecialiseerde voeding, met onder meer babyvoeding, kreeg een tik van bijna 12%. De zuivel- en plantaardige producten moesten 6,4% inleveren, maar waren wel de enige groeier op organische basis.
Beterschap in zicht
“Onze prestaties in het eerste kwartaal liggen in lijn met de verwachtingen en wij handhaven onze prognose van een terugkeer naar een omzetgroei op vergelijkbare basis in het tweede kwartaal en naar winstgevende groei in de tweede helft van 2021”, aldus het bedrijf bij de presentatie van de kwartaalresultaten.
Danone deelde ook nog mee dat de overname van Earth Island, producent van het merk Follow Your Heart, volledig is afgerond.