De Britse online supermarkt Ocado heeft 10 miljoen pond (12 miljoen euro) geïnvesteerd in Oxbotica, een onderneming die software ontwikkelt voor de aansturing van autonome voertuigen en robots.
Autonomie tot bij de klant
Samen willen de twee bedrijven zelfrijdende voertuigen bouwen voor zichzelf en andere partijen: er wordt onder meer gedacht aan automatische vorkheftrucks, autonome bestelbusjes of zelfs bezorgrobots. Het ultieme doel is om alle vervoersbewegingen te automatiseren. “We willen dat de hele end-to-end operatie uiteindelijk autonoom is – van de ontvangst van de voorraad in het magazijn tot aan de deur van de klant”, zegt Alex Harvey, hoofd technologie van Ocado, aan de BBC.
Ocado profileert zich steeds meer als technologieplatform dat door andere grote retailers kan worden gebruikt, in plaats van een pure online kruidenierswinkel. Het heeft onder meer robots ontwikkeld die boodschappen verzamelen en verpakken in zijn ultramoderne distributiecentra. In de herfst van vorig jaar nam het bedrijf ook al een minderheidsbelang in roboticastart-up Myrmex, schrijft Emerce.
Ook de Amerikaanse supermarktreus Kroger maakt in zijn magazijnen sinds kort gebruik van de technologie van Ocado. Verder zijn de bestelwagens van de keten uitgerust met software van de Britten om de meest efficiënte routes uit te stippelen.