Vandaar dat Aldi kleine en verouderde locaties wil vervangen door moderne en grotere winkels: de moderne discountfilialen van zo’n 1200 m² moeten – als het aan Aldi ligt – de nieuwe Europese standaard worden.
Dubbelcijferige omzetgroei
Dat meldt het Duitse Lebensmittel Zeitung vandaag, op basis van interne contacten bij de traditioneel gesloten Duitse discounter. In de Duitse thuismarkt noteren meer dan tien van de 35 regio’s van Aldi Nord een dubbelcijferige omzetgroei ten opzichte van vorig jaar, ondanks het feit dat Aldi in Duitsland zo’n 70 kleine en verouderde winkels heeft gesloten.
Op Europees niveau heeft Aldi circa 4.300 van de ongeveer 5.000 discountwinkels omgebouwd. Gezien het succes van die gemoderniseerde winkels zal de discounter extra vaart maken bij de voortzetting van het beleid dat ook al in Duitsland succesvol blijkt: kleine winkels met onvoldoende potentieel sluiten en vervangen door grotere locaties.
Grotere, moderne winkels
Daarbij gaat het volgens de bronnen van LZ binnen Aldi om ruim 500 winkels die zo snel mogelijk moeten worden vervangen. Het is Aldi’s doelstelling om in heel Europa een gemeenschappelijke standaard voor de Aldi-filialen te krijgen, waarbij de ideale maat voor Aldi zo’n 1200 m² is.
Die metrage is in veel landen echter ook bij andere supermarktorganisaties erg gewild. Nu de Aldi-filialen er veel mooier en netter uitzien, hoopt Aldi Nord dan ook dat de weerstand die nog bij veel lokale overheden bestaat tegen de discounter zal verdwijnen. “Het verkrijgen van de bouwvergunning is nu nog steeds een remmende factor”, zo citeert LZ een anonieme bron binnen Aldi Nord.