De Franse retailer Carrefour heeft een solide eerste kwartaal achter de rug waarbij vooral de sterke prestaties op de thuismarkt een opsteker zijn. In België won de retailer opnieuw marktaandeel, het zuiden van Europa bleef wat onder de verwachtingen.
Hypermarkten rechten de rug
Topman Alexandre Bompard kon uitpakken met een omzet van 18,6 miljard euro en een vergelijkbare groei van 4,2% in het eerste kwartaal van 2021, en dat ondanks een moeilijke vergelijkingsbasis, met de uitbraak van de coronacrisis en de hamsterwoede in maart vorig jaar. De retailer wijst erop dat de gemiddelde vergelijkbare groei over de afgelopen twee jaar nu 6% bedraagt. Vooral de mooie cijfers op de Franse thuismarkt vallen op: de groei bedraagt er 3,5%. De hypermarkten, die al een hele tijd een moeilijke periode beleven, konden met 3,3% groeien. Dat is te danken aan de implementatie van nieuwe werkmethodes die de klant en de executie op de winkelvloer centraal plaatsen, zegt Carrefour.
Ook in België loont die aanpak: de vergelijkbare groei bedroeg er 2,9%. Carrefour won in het eerste kwartaal opnieuw marktaandeel. Over de afgelopen twee jaar bedraagt de gemiddelde vergelijkbare groei in het land 4,6%. Italië (-11,3%) leed onder strikte coronamaatregelen, Spanje (+1,7%) bleef onder de verwachtingen maar ondervond onder meer grote hinder door de sneeuwstormen rond Madrid in januari. In het oosten van Europa ging de omzet licht achteruit: -1,8% voor Roemenië en -1,7% in Polen. Ondanks de grote impact van de pandemie in Latijns-Amerika kon Carrefour ook daar sterke cijfers voorleggen (+15,7%).
Groei uit e-commerce, convenience en discount
Carrefour zag de e-commerceverkopen opnieuw sterk groeien met wel 56%. De retailer investeert ook verder in de expansie van groeiende winkelconcepten zoals buurtwinkels en discountformules.
Alexandre Bompard toonde zich tevreden, vooral gezien de moeilijke vergelijkingsbasis tegen de uitzonderlijke periode van maart 2020, die gekenmerkt werd door het uitbreken van de sanitaire crisis. “Ons groeimodel, gebaseerd op operationele uitmuntendheid, concurrentievermogen en de kracht van ons omnichannel-aanbod, vertaalt zich in een stijging van ons marktaandeel in onze belangrijkste landen. Dit is met name het geval in Frankrijk, waar we in alle winkelketens beter presteerden dan de markt. Ons vertrouwen in het succes van ons transformatieplan is verder versterkt.” Carrefour kondigde ook een aandeleninkoop aan voor 500 miljoen euro.