Heineken verkocht vorig kwartaal evenveel bier als een jaar geleden. De tweede grootste brouwerijgroep ter wereld wist de Europese lockdowns te compenseren met groei in Azië en Afrika.
Solide start
“We hebben een solide start van het jaar gehad, ondanks het feit dat we in veel markten te maken hadden met ernstige beperkingen”, vindt Dolf van den Brink, sinds juni vorig jaar CEO bij Heineken. De brouwerijgroep presteerde inderdaad beter dan verwacht in het voorbije kwartaal.
Het volume bleef stabiel ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, hoewel in het grootste deel van de wereld de horeca toen pas in maart de deuren sloot. Analisten gingen dan ook uit van een volumedaling van 5,1%. Biermerk Heineken zelf zag het volume zelfs met 12% toenemen, vooral dankzij groei in Oost-Europa, Afrika, het Midden-Oosten (+9,9%) en Azië (+5,4%).
Vooral in Nigeria en Zuid-Afrika was de groei sterk, wat de volumedaling van 9,7% in Europa wist te compenseren. Afhankelijk van de vaccinatiecampagnes denkt de brouwerijreus dat in het tweede deel van het jaar ook hier de situatie geleidelijk zal verbeteren.
Naar kostenbewuste cultuur
De nettowinst kwam uit op 168 miljoen euro, wat fors meer is dan de 94 miljoen euro een jaar eerder maar toch lager ligt dan het pre-coronaniveau: in het eerste kwartaal van 2019 haalde Heineken nog een nettowinst van 299 miljoen euro. Om de kosten verder te beperken, heeft Van den Brink recent al een ingrijpend herstructureringsprogramma aangekondigd. Wereldwijd gaan zo’n 8.000 banen, of 10% van het hele personeelsbestand, op de schop.
Ook geeft de brouwer voortaan het beheer van haar 750 eigen cafés uit handen aan de vastgoedgroep QB Management. Van den Brink streeft naar een kostenbewuste cultuur in het bedrijf. Niettemin presenteert Heineken ook nieuwe klimaatdoelstellingen: tegen 2040 wil de Nederlandse groep met haar volledige waardeketen CO2-neutraal worden.