De Britse online bloemist Bloom & Wild neemt zijn Nederlandse branchegenoot bloomon over. Beide merken blijven wel apart bestaan en vormen samen de grootste e-commercespeler op de Europese bloemen- en kamerplantenmarkt.
Complementair
Bloom & Wild heeft een sterke marktpositie in het Verenigd Koninkrijk, terwijl bloomon vooral in de Benelux en Denemarken sterk staat. Samen zijn ze actief in acht landen: België, Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Ierland, Nederland, Oostenrijk en het Verenigd Koninkrijk. Aron Gelbard, medeoprichter van Bloom & Wild, blijft CEO van de nieuwe combinatie, bloomon-oprichters Bart Troost en Patrick Hurenkamp (foto) worden respectievelijk Chief International Officer en Chief Innovation Officer.
Volgens Troost zijn beide bedrijven erg complementair, zowel wat betreft geografische aanwezigheid als in producten en diensten. “Zo heeft bloomon bijvoorbeeld veel ervaring met het abonnementsmodel en het kopen van bloemen voor jezelf, terwijl Bloom & Wild excelleert met een breed cadeau-assortiment als losse verkoop en een sterke app. Door een kruisbestuiving van expertise, relaties met kwekers en logistieke technologie gaan wij elkaar over de hele linie versterken”, meent hij.
In het lopende boekjaar hopen beide partners samen een omzet van circa 250 miljoen euro te realiseren. Begin dit jaar haalde Bloom & Wild nog 75 miljoen pond (87 miljoen euro) vers kapitaal op. Zowel bloomon als Bloom & Wild zijn al enige tijd winstgevend.