Supermarktketen Mercadona, afgetekend marktleider in Spanje, heeft het beste jaar uit zijn geschiedenis achter de rug, zowel op vlak van omzet als van winst.
Nettowinst 17% omhoog
In 2020 zag Mercadona de omzet met 5,5% aangroeien tot 26,9 miljard euro. Net als de supermarkten in andere landen profiteerde de retailer ten volle van de coronapandemie. De 20 winkels van de keten in Portugal droegen voor 186 miljoen euro bij aan de totale omzet.
De nettowinst van het bedrijf kwam uit op 727 miljoen euro, 17% meer dan een jaar eerder. Vorig jaar nam de retailer 5.000 extra mensen in dienst en keerde het 409 miljoen euro uit aan bonussen voor werknemers.
Intussen maakt Mercadona ook werk van een meer digitaal, productief en duurzaam bedrijfsmodel. Het investeerde daartoe zo’n 1,5 miljard euro, schrijft ESM. De retailer opende 70 nieuwe vestigingen, waarvan 10 in Portugal, maar sloot ook 65 oudere winkels. Eind 2020 telde de keten 1.641 verkooppunten.
Uitdagend jaar
Juan Roig, voorzitter van de Spaanse supermarktketen, sprak van een “zwaar en moeilijk jaar”, maar beklemtoonde dat de ware kracht van de transformatie van het bedrijf bij de mensen ligt die deel uitmaken van het project. “We zijn allemaal in staat geweest om, ondanks momenten van onzekerheid, onze angsten te overwinnen, moedige beslissingen te nemen en als een team te werken om de meer dan 1.600 supermarkten van het bedrijf elke dag open te houden.”