Mattel, de maker van Barbie en Uno, heeft zijn beste kwartaal in zes jaar tijd beleefd. De coronabeperkingen zorgen voor een stevige stijging van de speelgoedverkoop.
Niet alleen meegesurft
Ook dit jaar genieten speelgoedfabrikanten nog van een corona-effect: Mattel, de producent van onder andere Barbie-poppen en Hot Wheels-autootjes, zag de netto-omzet in het eerste kwartaal met 47% stijgen. Het bedrijf klopt daarmee de verwachtingen van analisten en haalt de hoogste kwartaalomzet in zes jaar tijd.
Alleen al de brutoverkoop van Barbie is in Noord-Amerika meer dan verdubbeld. En het momentum houdt aan, want ook het tweede kwartaal is sterk gestart, zegt CEO Ynon Kreiz. De speelgoedholding won bovendien marktaandeel en boekte al kwartalen op rij een dubbelcijferige omzetstijging. “Het laat zien dat we niet alleen op de golf hebben meegesurft“, aldus Kreiz tegenover Financial Times.
Vooruitzichten omhoog
In totaal boekte Mattel een netto-omzet van 874 miljoen dollar (zo’n 725 miljoen euro), ten opzichte van 594 miljoen dollar vorig jaar. Analisten hadden gerekend op 684 miljoen dollar. Vooral e-commerce is in het eerste kwartaal meer dan de helft gegroeid, maar ook de verkoop in de winkels trekt aan.
Toch blijft de maker van de Uno-kaartspellen en Jurassic World-actiefiguren verlieslatend, zij het minder: het nettoverlies klokte af op 115 miljoen dollar (95 miljoen euro), vergeleken met een verlies van 211 miljoen dollar een jaar geleden. Het bedrijfsresultaat steeg naar 31 miljoen dollar (25,7 miljoen euro) boven nul, waar dat een jaar geleden nog 150 miljoen dollar onder nul was.
Mattel heeft zijn financiële vooruitzichten voor het lopende jaar dan ook verhoogd. Het bedrijf gaat nu uit van een netto-omzetgroei tussen de 6 en 8%, samen met een EBITDA van 800 tot 825 miljoen dollar.