Ook in de “gewone” Fresh-supermarkten van Amazon kunnen klanten straks buitenwandelen zonder langs de kassa te hoeven. De e-commercereus plant haar Amazon Go-technologie ook op andere locaties uit te rollen.
Camera’s en poortjes
Alles wijst erop dat Amazon in Connecticut in de VS een nieuwe Fresh-supermarkt gaat bouwen, maar dan eentje met een opvallende nieuwigheid: de vestiging wordt uitgerust met de ‘Just Walk Out’-technologie waarmee het bedrijf van Jeff Bezos pionierde in haar Amazon Go-buurtwinkels. De kassaloze winkels werken met sensoren en cameraherkenning, zodat het winkelmandje van klanten automatisch wordt gescand en afgerekend.
Tot nu toe was die opzienbarende technologie nog niet te vinden in de meer dan 12 grotere Fresh-supermarkten – waarvan er alleen al in de VS nog zeker 37 in de steigers staan – maar daar komt nu verandering in. Op vergunningsplannen zijn zeker een dozijn verschillende in- en uitgangspoortjes te zien, net als rekken aan het plafond om camera’s op te hangen. Dit soort opstelling was tot nu toe alleen bij Amazon Go te zien, tipt Bloomberg.
Tientallen mensen tegelijk volgen in grote winkels van duizenden vierkanten meters is echter een serieuze uitdaging, zowel technisch als op het gebied van kosten. Een buurtwinkel kan het stellen met een twintigtal camera’s, maar in een volwaardige supermarkt zouden exponentieel meer camera’s en servers nodig zijn. Concurrenten en start-ups, die aan soortgelijke oplossingen werken, geven toe nog een jaar of twee verwijderd te zijn van een effectieve uitrol.
Jaren voorbereiding
Is Amazon vriend en vijand nu toch voor? Zelfs toen het bedrijf nog uitsluitend kleine buurtwinkels opende, werden de ingenieurs gevraagd om een versie van de technologie te bouwen die levensvatbaar zou zijn in winkels van 2.500 of meer, aldus Bloomberg. De plannen in Connecticut tonen niettemin ook nog een reeks conventionele kassa’s, zodat klanten mogelijk de keuze krijgen. Amazon wordt in de planningsdocumenten niet bij naam genoemd, “maar de overeenkomsten tussen de documenten en andere die het bedrijf in het hele land heeft ingediend, laten weinig twijfel bestaan over de huurder”.
Op dit moment werkt Amazon in de Fresh-supermarkten al met slimme winkelkarretjes, de Dash “smart cart”, die zelf scant wat klanten erin leggen. Vorig jaar kondigde het bedrijf ook nog Amazon One aan, waarmee klanten – letterlijk – kunnen betalen met hun handpalmen. De sciencefiction-lijkende technologie wordt inmiddels met duizenden vrijwilligers getest in thuisstad Seattle.