Dat de bierverkoop in Europa door de coronapandemie een flinke klap kreeg, blijkt nu ook uit een rapport van sectororganisatie The Brewers of Europe. Wel kon gestegen retailverkoop de klap verzachten.
Hospitality daalt met 42%
Door de coronabeperkingen daalde de Europese bierverkoop ‘on-trade’ (in de horeca, op evenementen,…) met 42%, van 126 miljoen hectoliter in 2019 tot 73 miljoen hectoliter vorig jaar. De daling werd wel gedeeltelijk gecompenseerd door een meerverkoop van 8% (+20 miljoen hectoliter) in de detailhandel. Netto verkochten de Europese brouwers 34 miljoen hectoliter bier minder dan in 2019, een daling van 9%.
De belangenorganisatie verwacht dat de Europese economie zich vanaf deze zomer zal herstellen, tenminste als de vaccinatiecampagne goed verloopt en er een geleidelijke opheffing van de coronamaatregelen komt. “De situatie blijft echter zeer delicaat aangezien in veel Europese landen de buitengrenzen nog steeds gesloten zijn voor toeristen. Een eventuele herstel zal ongetwijfeld ongelijkmatig, geleidelijk en gespreid zijn”, aldus het rapport. De verwachting is dat de verkoop van bier in de horeca wel opnieuw zal aantrekken, maar sowieso onder het niveau van 2019 zal blijven.