Het eerste kwartaal overtreft de verwachtingen bij Carlsberg. De Chinezen zijn weer klaar om biertjes te drinken, en daar profiteert de brouwerijgroep van.
Geografische spreiding
Carlsberg, de derde grootste brouwer ter wereld, deed het vorig kwartaal beter dan verwacht. Hoewel de omzet met 12,99 miljard Deense kronen (1,75 miljard euro) bijna stabiel bleef tegenover vorig jaar, was dat wel meer dan de 12,86 miljard Deense kronen waar analisten vanuit gingen. Ook de volumes stegen tot 30,3 miljoen hectoliter, tegenover 26,9 miljoen een jaar eerder.
CEO Cees ’t Hart erkent dat de groep een sterke start van het jaar had in Azië en Centraal- en Oost-Europa, terwijl West-Europa nog fors te kampen had met lockdowns en coronabeperkingen. “Onze geografische spreiding toonde zijn kracht”, klinkt het tegenover MarketWatch. Op de West-Europese markt daalden de volumes immers met 6%.
“Momentum herwonnen”
Vooral in China leeft de bierverkoop weer op: het volume steeg er niet alleen met meer dan 50% tegenover dezelfde periode vorig jaar, maar lag ook 20% hoger dan pre-corona in het eerste kwartaal van 2019. “Dit is meer dan alleen een gemakkelijke vergelijking met vorig jaar. Het laat zien dat we in China meer dan terug op schema zijn en dat we ons momentum hebben herwonnen”, aldus ’t Hart volgens Reuters. Heineken noteerde een soortgelijk effect.
Carlsberg verhoogt daarom de verwachtingen voor dit jaar en lanceert ook een inkoopprogramma voor eigen aandelen. De bierproducent gaat nu uit van 5% à 10% organische operationele winstgroei, ten opzichte van 3% tot 10% eerder. Het bedrijf verwacht wel een negatief wisselkoerseffect op het bedrijfsresultaat. Tussen nu en 13 augustus wil de Deense brouwer ook tot 1 miljard kronen aan eigen aandelen inkopen.