In het eerste kwartaal zag Unilever zijn verkopen opnieuw stijgen, onder impuls van een sterke vraag uit China en India. De voedingstak presteerde erg sterk, en dan vooral de ijsjes voor thuisconsumptie.
Valuta-effecten wissen groei uit
De onderliggende omzet van Unilever steeg in de eerste drie maanden van het jaar met 5,7%. Toch lag de gerapporteerde omzet met 12,3 miljard euro bijna 1% lager dan een jaar geleden door negatieve wisselkoerseffecten.
De food-divisie groeide met 9,8%, vooral gedragen door een stijgende vraag naar ijs. Het merendeel daarvan werd thuis geconsumeerd, al lijkt ook het out-of-home kanaal zich stilaan te herstellen. De groei in dat segment (+4%) kwam nagenoeg volledig uit China. Uiteraard profiteert Unilever hier ook van een zwakke vergelijkingsbasis; de verkoop ligt nog niet op het niveau van vóór de crisis.
Ook de schoonmaak-en wasmiddelendivisie ging er gevoelig op vooruit, met een onderliggende omzetgroei van 5,9%. De hygiëne- en verzorgingsproducten groeiden met 2,3%. Unilever verkocht beduidend meer shampoo en huidverzorgingsartikelen, maar zag de omzet uit deodoranten met zowat een vijfde terugvallen, schrijft NU.nl.
De opgetekende omzetgroei komt vooral door de aantrekkende vraag uit China en India (+9,9%). In de Verenigde Staten was de groei aanzienlijk kleiner (+4,3%) en in Europa was er was zelfs een daling van 2,3%.