Vanaf vandaag bezorgt Albert Heijn boodschappen met elektrische minibusjes. De supermarktketen zal in de komende maanden ook e-cargobikes uittesten in Breda, in een poging om vanaf 2025 volledig emissievrij te leveren in de Nederlandse binnensteden.
Smal minibusje
Het nieuwe elektrische busje (Light Electronic Vehicle of LEV) dat Albert Heijn sinds vandaag inzet in Amersfoort is 1,40 m breed en daardoor uitermate geschikt voor leveringen in binnensteden. Het voertuig heeft een actieradius tot 130 kilometer en kan maximaal 36 kratten of koelboxen vervoeren. De supermarkt start in eerste instantie met twee LEV’s, maar zal dat aantal snel uitbreiden. Het is de bedoeling om de busjes binnen twee jaar in heel Nederland in te zetten.
De LEV’s doen sterk denken aan de voertuigen waarmee online-only concurrent Picnic zijn leveringen doet. Of het toeval is dat Albert Heijn de wagentjes net uittest in de thuisbasis van Picnic, werd noch bevestigd noch ontkend tegenover onze redactie.
Netwerk
In de komende maanden zal Albert Heijn in Breda ook verschillende elektrische cargobikes testen voor het bezorgen van boodschappen. Deze fietsen kunnen tot 20 kratten of koelboxen laden. Als de proef succesvol verloopt, wil de supermarktketen de cargofietsen ook in andere binnensteden gebruiken.
Albert Heijn wil tegen 2025 emissievrij leveren in de binnensteden. Naast het inzetten van elektrische voertuigen, werkt de supermarktketen vooral aan het verminderen van het totaal aantal afgelegde kilometers. De retailer bouwde daartoe een netwerk uit van zeven regionale distributiecentra voor thuisbezorging (de zogenaamde Home Shop Centers) en 23 lokale hubs in de stadsrand. Het plannen van de bezorgritten gebeurt dan weer met behulp van algoritmes.