Net als vele andere supermarktketens profiteerde Edeka vorig jaar volop van de coronacrisis. Groeimotor waren de ongeveer 3.600 zelfstandige kleinhandels van het concern.
Groei van bijna 10%
De grootste voedingsdetailhandelaar van Duitsland profiteerde vorig jaar aanzienlijk van het feit dat mensen vaker thuis kookten als gevolg van de sluiting van de restaurants en het wijdverspreide telewerk. Bijgevolg steeg de groepsomzet van Edeka met 9,5% tot 61 miljard euro, meldt Handelsblatt.
De groei werd met name gedragen door de zowat 3.600 zelfstandige Edeka-winkeliers, die hun gezamenlijke opbrengsten zagen toenemen met liefst 14,2% tot 33,1 miljard euro. Discountdochter Netto behaalde een plus van 7,9%, goed voor een omzet van ongeveer 14,6 miljard euro.
Edeka is niet de enige Duitse retailer die een sterk jaar neerzette. Grote rivaal Rewe meldde onlangs vergelijkbare groeicijfers. En ook daar waren de zelfstandige franchisenemers de drijvende kracht achter de groei met een bonus van ruim 20%. Rewe’s discountdochter Penny daarentegen, verhoogde haar omzet met “slechts” 5,4% in Duitsland.
Alles op één plaats
Beide grootmachten profiteerden van het feit dat de consumenten tijdens de pandemie graag al hun boodschappen in één winkel deden in plaats van twee of drie winkels na elkaar te bezoeken. Daarom gaven ze de voorkeur aan de supermarkten met hun ruimer assortiment. Volgens marktonderzoeksbureau GfK konden de supermarkten zo marktaandeel van de discounters afsnoepen.
Ondanks de globaal genomen uitstekende cijfers ondervond Edeka op sommige gebieden echter ook negatieve gevolgen van de coronacrisis. Met name filialen op drukbezochte locaties zoals winkelcentra, treinstations of luchthavens, alsook winkels in grensregio’s of toeristische gebieden, hadden te lijden onder dalende klantenaantallen, zo meldde de onderneming. Daarnaast moest ook de groothandelsdivisie van de Duitse groep een krimp van 11,5% incasseren.