Dat het coronavirus de onlineverkoop een flinke duw in de rug heeft gegeven, is genoegzaam bekend. Maar een nieuw UNCTAD-rapport (Conferentie voor Handel en Ontwikkeling van de Verenigde Naties) plakt er nu ook cijfers op.
Zuid-Korea
Volgens de VN-organisatie, die zich baseert op de uitgaven in zeven grote landen, steeg het aandeel van de e-commerce in de totale retailuitgaven van 16 tot 19%. Door de coronabeperkingen steeg met name de online vraag naar fysieke goederen, terwijl de totale detailhandelsuitgaven met 1% afnamen. In die grote landen groeide de e-commerce met 22,4% tot 2.496 miljard dollar (2071 miljard euro). Zuid-Korea is relatief gezien de kampioen van de online retail: in verhouding tot de totale retailuitgaven spendeerden de Zuid-Koreanen het meest online (25,9%).
Weinig verrassend bevinden ‘s werelds grootste online retailers zich vooral in China en de Verenigde Staten. Alibaba, het imperium van Jack Ma, is nog steeds de allergrootste met een omzet van 1,145 miljard dollar (950 miljard euro) vorig jaar. Het wordt op ruime afstand gevolg door Amazon. Shopify boekte de grootse vooruitgang en zag zijn omzet zowat verdubbelen. Platformen die zich richten op reizen, zoals Expedia en Booking, incasseerden de zwaarste klappen en donderden uit de top-10.
B2B veel groter
Overigens vertegenwoordigt de online retail (B2C) maar een fractie van de totale e-commerce. In 2019 – de cijfers voor 2020 zijn nog niet bekend – bedroegen de totale e-commerceuitgaven 26.673 miljard dollar (22.135 miljard euro). Meer dan 80% daarvan werd gerealiseerd via online transacties tussen bedrijven onderling.