Harddiscounter Aldi hield zich tot dusver grotendeels afzijdig bij de opmars van technologische snufjes in de supermarkten zoals zelfscanners en kassaloze winkels. Daar lijkt nu – alvast bij Aldi Süd – verandering in te komen.
Merkregistratie voor “Shop&Go”
Het Britse Retailweek baseert zich voor zijn redenering op een merkregistratie die Aldi in het Verenigd Koninkrijk heeft aangevraagd voor een “Shop&Go”-format. Het magazine heeft naar eigen zeggen informatie dat die betrekking heeft op een kassaloos winkelformaat, dat de concurrentie moet aangaan met Amazon Fresh.
Dat concept van de e-commercegigant is nog maar pas neergestreken in het VK, maar is zich in sneltempo aan het uitbreiden. Een discounter als Aldi hoeft niet per se in de voorhoede te lopen van de technologische ontwikkelingen in supermarkten, maar deze merkregistratie kan wel gezien worden als een indicatie dat Aldi Süd niet van plan is om zich de kaas van het brood te laten eten door Amazon.
Nog niet meteen voor België en/of Nederland
Het ontbreekt in de merkregistratie evenwel aan details om met zekerheid te verkondigen dat het hier gaat om een kassaloos winkelformat. Een andere optie is dat Aldi Süd werkt aan een systeem van zelfscanners voor in de winkel, moet Retailweek bekennen.
Wat het ook wordt: er beweegt iets bij Aldi. Of we daar snel iets van gaan merken in onze contreien, is een andere zaak: de Aldi-winkels in België en Nederland behoren tot het Aldi Nord-imperium, dat in principe weinig uitstaans heeft met Aldi Süd. De jongste jaren is er echter wel toch weer toenadering tussen beide concerns, die in 1961 elk hun eigen weg gingen na een broedertwist.