De gesloten horeca blijft zwaar wegen op groothandelaar Metro. In het voorbije halfjaar ging de omzet nog eens 11,5% achteruit. Toch voelt de Makro-eigenaar zich sterk in de schoenen.
Slechter dan vorig jaar
Het voorbije tweede kwartaal was er weer een in de min voor Duitse groothandelsgroep Metro: de omzet daalde met 11,9% en klokte zo af op 5,1 miljard euro. Vooral in West-Europa was er sprake van een “aanzienlijke daling” van 21,5%, met name omdat de horeca er nog steeds dicht was door de coronapandemie. Dat verklaart kersvers CEO Steffen Greubel, die op 1 mei is aangetreden.
Op de Duitse thuismarkt zakte de omzet met 6,9%, terwijl er in Rusland een opvallende groei van 4,0% was op basis van lokale wisselkoersen. In Oost-Europa daalde de verkoop in lokale munt met 5,2%, hoewel Oekraïne, Roemenië en Turkije zich positief ontwikkelden. Ook in Azië daalde de omzet, meer bepaald met 3,1%.
Hoewel de coronapandemie in dezelfde periode vorig jaar ook al de kop opstak, benadrukt de directie van Metro dat het toen nog een vrij sterk kwartaal was, dat slechts “lichtjes” werd beïnvloed door de coronamaatregelen. De daling is dus vooral in het licht van die sterke vergelijkingsbasis te zien, klinkt het. Het aangepaste EBITDA voor de periode bedroeg 114 miljoen euro, wat zo’n 5 miljoen euro minder was.
Snel en stevig herstel
Over de hele jaarhelft liggen de cijfers over dezelfde lijn. Ook hier daalde de omzet met 11,5% om af te klokken op 11,4 miljard euro. De brutowinst zakte ondertussen van 659 miljoen euro eerder naar 490 miljoen euro nu, maar eindigt zelfs in het rood eenmaal aangepast aan de wisselkoerseffecten. Zo komt de EBITDA neer op 120 miljoen euro onder nul, of 20% minder dan een jaar. Onder de streep bleef een verlies van 32 miljoen euro over.
Ondertussen is de verkoop van Metro China en van de hypermarkttak van de groep evenwel helemaal achter de rug, wat in de toekomst toch weer een kost minder is. Greubel rekent bovendien op een volledige heropening van de hospitalitysector tussen juni en augustus, en verwacht daarbij een “snel en stevig herstel” van de branche.
“Hoewel we momenteel te maken hebben met een uitdagende omgeving, blijft onze positieve langetermijnvisie op de sector ongewijzigd”, aldus ook chief operating officer Rafael Gasset. Hij is ervan overtuigd dat Metro daarin goed gepositioneerd is en een sterk financieel profiel heeft.