Tesco zet consumenten verplicht op dieet: de Britse supermarktgroep ontsnapt op het nippertje aan protesten op haar algemene vergadering door strengere acties te ondernemen tegen obesitas.
Dreigen met motie
Tesco is door activistische aandeelhouders gedwongen tot actie tegen obesitas. De aandeelhoudersgroepering ShareAction was namelijk plan was om volgende maand tijdens de jaarvergadering in opstand te komen, omdat ze vonden dat de supermarktgroep achterloopt op andere retailers als het gaat over de strijd tegen overgewicht.
De coalitie van institutionele beleggers, waaronder zelfs een van Tesco’s eigen liefdadigheidsinstellingen, Guy’s & St Thomas’ Charity, zou een motie indienen, samen met meer dan 100 individuele aandeelhouders. Volgens Louisa Hodge, engagement manager bij ShareAction, erkennen beleggers het belang van gezondheid. “Door een aandeelhoudersresolutie in te dienen, heeft onze beleggerscoalitie een sterk signaal afgegeven aan Tesco en andere supermarkten dat een verschuiving in de verkoop naar gezondere opties belangrijk is”, zegt Hodge aan The Grocer.
Drie keer meer plantaardig
De dreiging heeft gewerkt, want Tesco breidt haar engagementen verder uit. In maart stelde de groep zich al tot doel om de samenstelling van heel wat producten te herzien en om op termijn 65% van alle verkoop uit gezonde producten te halen. Nu komen daar nog internationale beloftes bij: dezelfde doelstellingen gelden nu ook in Centraal-Europa. De groep ontwikkelt een plan om ook de huismerkproducten in Tsjechië, Slowakije en Hongarije gezonder te maken en tegen 2025 overal drie keer meer plantaardige vleesalternatieven te verkopen.
Zelfs groothandelstak Booker wordt mee op dieet gezet. De groothandelaar lanceert bijvoorbeeld een onlineportaal waarop bedrijfscateraars recepten, informatie over allergenen en voedingswaarden kunnen terugvinden. Telkens wanneer een product zal worden herzien, belooft Booker het ook gezonder te maken en in alle belangrijke categorieën nog een gezonder alternatief aan te bieden.
Gevaarlijk precedent?
“We delen hetzelfde doel als ShareAction om het onze klanten makkelijker te maken gezonder te eten, en we zijn blij dat we onze publieke toezeggingen nu kunnen uitbreiden naar Booker en onze activiteiten in Centraal-Europa,” aldus Sarah Bradbury, group quality director bij Tesco. De retailer zegt bovendien verder te zullen samenwerken met ShareAction. Tevreden trekken de actievoerders hun motie dan ook terug.
Mogelijk vormt het weliswaar een belangrijk precedent: steeds vaker duiken in algemene vergaderingen activistische aandeelhouders op, die op andere maatschappelijke doelstellingen zoals gezondheid en duurzaamheid hameren. ShareAction toont hen wat ze eventueel kunnen bereiken.