Orderchamp, een digitaal inkoopplatform voor retailers, heeft groeikapitaal opgehaald om z’n Europese veroveringstocht verder te zetten. Het bedrijf zet sterk in op machine learning om verkoopsucces te voorspellen.
Alternatief voor vakbeurzen
Een digitale groothandel, zo zou je Orderchamp kunnen omschrijven: retailers kunnen via het online platform producten inkopen voor hun eigen (web)winkel. Voordelen zijn lage minimumbestellingen, een betaaltermijn van 60 dagen en gratis verzending. Intussen maken al 30.000 Europese retailers – vaak zelfstandige ondernemers – gebruik van het platform. De klanten bevinden zich hoofdzakelijk in de Benelux, Duitsland en Frankrijk. Zo’n 10.000 Belgische retailers zijn samen goed voor 35% van de omzet.
De coronacrisis heeft de groei versneld. Voor meer dan 1.800 Europese merken vormt Orderchamp een nieuw acquisitiekanaal, nu er al meer dan een jaar geen vakbeurzen meer plaatsvinden. Het platform hanteert kwaliteitscriteria waarmee retailers zich kunnen onderscheiden, zoals handgemaakt, natuurlijk, duurzaam of ethisch verantwoord. Op basis van algoritmes krijgen winkeliers aanbevelingen uit het aanbod van meer dan 200.000 producten.
Krachtige technologie
Nu haalt het Nederlandse bedrijf 16,5 miljoen euro groeikapitaal op voor verdere expansie in Europa. Het geld komt van Prime Ventures, dat eerder ook al investeerde in TakeAway.com. Ook de bestaande investeerder henQ en een aantal business angels participeren mee in de financieringsronde.
“Het merendeel van de investering zal worden gebruikt voor het vergroten van het internationale merkaanbod, het verbeteren van de digitale inkoopervaring en het doorontwikkelen van onze krachtige technologie (o.a. machine-learning en integraties met commerce systemen)”, zegt oprichter en CEO Joost Brugmans. Op basis van inkoop- en verkoopdata van tienduizenden retailers wil het bedrijf nog beter voorspellen of een product gaat verkopen in de betreffende winkel.