Via investeringsfonds FF2032 heeft Lotus Bakeries een minderheidsbelang verworven in het Nederlandse ‘direct-to-consumer’ granolamerk Oot.
Gezonde granola
Oot werd in 2018 opgericht door Valentine van der Lande en produceert biologische en glutenvrije granola’s met een laag suikergehalte. Het assortiment bestaat uit zes varianten en de producten worden online verkocht en bij de consumenten thuis afgeleverd. De onderneming telt intussen 60.000 klanten in België en Nederland.
Van der Lande ziet in de investering van Lotus Bakeries vooral een kans om verder te groeien en het grootste gezonde ontbijtmerk van Europa te worden. “FF2032 laat ons het ondernemerschap behouden, maar ondersteunt ons financieel en inhoudelijk in het waarmaken van onze ambitieuze groeiplannen”, zegt ze.
“Schaalbaar model”
In het kader van de investering wordt Isabelle Maes, CEO Natural Foods Lotus Bakeries, tevens niet-uitvoerend bestuurder bij Oot. Maes ziet veel potentieel in de online abonnementsformule van Oot, waarmee het jonge bedrijf snel kon groeien. “Hierdoor wordt een solide klantenbasis gecreëerd, waarbij we bijkomend rechtstreeks inzicht krijgen in de voorkeuren van de consument en hier nog beter op kunnen inspelen. Wij geloven sterk in de schaalbaarheid van dit model om de groei te accelereren in binnen- en buitenland”, aldus de CEO.
Het is niet de eerste keer dat Lotus Bakeries investeert in kleine, beloftevolle voedingsbedrijven. Via investeringfonds FF2032 nam het speculoosbedrijf eerder al belangen in Love Corn (maïssnacks), Partake (gluten- en allergeenvrije koekjes) en Peter’s Yard (zuurdesemtoastjes).