Door de coronacrisis kreeg de e-commerce in ons land een stevige duw in de rug. Toch zijn het vooral de grote buitenlandse platformen als bol.com en Amazon die daarvan profiteerden.
20.000 nieuwe webshops
Handelsfederatie Comeos becijferde dat er vorig jaar zo’n 20.000 Belgische webwinkels bijkwamen. Er zijn nu bijna 50.000 online shops met een Belgisch btw-nummer. De spectaculaire groei van de sector is uiteraard voor een groot stuk het gevolg van de coronacrisis: heel wat handelaars zetten (noodgedwongen) de stap naar het internet. Langs de andere kant ontdekten ook heel wat consumenten de voordelen en het gemak van online shoppen.
Globaal genomen stegen de online uitgaven in België vorig jaar met 36%. Toch kwam het merendeel van die extra omzet bij de grote buitenlandse platformen terecht, schrijft De Standaard. Tijdens de eerste lockdown in het voorjaar van 2020, nam de omzet van bol.com met liefst 180% toe. Ook andere e-commercereuzen als Amazon en Zalando deden in die periode gouden zaken.
Maaltijdboxen
Steeds meer productcategorieën worden hoofdzakelijk online gekocht. En die tendens zal zich ook de komende jaren doorzetten, aldus Comeos. Zo stelt de handelsfederatie vast dat ook voeding, doe-het-zelfgereedschap, tuinmeubelen, brillen en fietsen in toenemende mate via het internet aan de man worden gebracht. Tekenend voor die ontwikkelingen is de markt voor maaltijdboxen. “Afgelopen jaar is het budget dat men besteedt aan maaltijdboxen maal drie gegaan. Belgen geven er nu per maand 47,7 miljoen euro aan uit. Helaas is het ook daar een buitenlandse groep (HelloFresh) die de marktleider is”, zegt Wim Van Edom van Comeos.
Doordat we met z’n allen vooral bij buitenlandse spelers shoppen, zowel online als via grensaankopen, groeit de Belgische retail nog nauwelijks. Het succes van HelloFresh zou volgens Van Edom bovendien negatief zijn voor de voedingsindustrie en de landbouw in ons land, aangezien de maaltijdboxleverancier vooral Nederlandse producten zou leveren.