Corona heeft de verhoudingen tussen wat we online en offline kopen grondig door elkaar geschud. Dat blijkt nogmaals uit een nieuw onderzoek van Comeos.
Verschuiving
De enquête werd vorige maand afgenomen onder 2.200 respondenten. Meest opvallende vaststelling is het feit dat een meerderheid van de Belgen zijn kledij tegenwoordig voornamelijk online koopt. Ook in andere sectoren wint de e-commerce razendsnel terrein: elektronica kopen we nu al in 49% van de gevallen via het internet. Voor voeding en drank wenden we ons nog steeds massaal tot de fysieke winkels, maar ook hier is er sprake van een zekere verschuiving.
De studie peilde ook naar de beweegredenen van mensen om weer fysiek te gaan winkelen. Daaruit blijkt dat het aantal besmettingen doorslaggevend is. “Klanten haken niet af omwille van maatregelen zoals een tijdslimiet of alleen winkelen, neen, het draait om covid, en vooral het aantal besmettingen is daarbij cruciaal”, aldus de handelsfederatie.
Veilig winkelen
Bij het kiezen van een winkel spelen de prijs en het productaanbod uiteraard een belangrijke rol. Maar door covid is de mogelijkheid om veilig te kunnen winkelen hoog op de prioriteitenlijst komen te staan. Voor veel klanten is dat gegeven momenteel zelfs belangrijker dan een parkeermogelijkheid in de buurt.
Ten slotte denken nogal wat mensen dat ze na corona opnieuw meer geld zullen uitgeven en meer zullen shoppen. Een meerderheid is van plan meer te spenderen in cafés en restaurants. Bijna 30% van de respondenten gaat ook weer meer kledingstukken kopen.