Spar International heeft een sterk jaar achter de rug: tijdens de pandemie groeide de omzet van de keten wereldwijd met 7,4%. Een bewijs van de essentiële rol die zelfstandige winkeliers vervullen in hun lokale gemeenschap, zegt de organisatie.
Nederland als uitschieter
In 2020 behaalden de Spar-winkeliers samen een omzet van 39,8 miljard euro, een groei van 7,4%. De organisatie reageerde veerkrachtig op de grote uitdagingen tijdens de COVID-19 pandemie, stelt CEO Tobias Wasmuht. Hij schrijft het succes toe aan “de collectieve kracht van de Spar-organisatie wereldwijd, de concurrentievoordelen van de multiformaatstrategie van Spar en de cruciale rol van de onafhankelijke detailhandel in samenlevingen en gemeenschappen over de hele wereld.”
In West-Europa bedroeg de omzetgroei zelfs een uitzonderlijke 12%, met als uitschieters Nederland (+23,5%) en Oostenrijk (+16%). Verder is de keten ook actief in Centraal en Oost-Europa (+8,9%), in Afrika en het Midden-Oosten (+2,8%) en in Azië (+1,5%). Spar telde eind 2020 wel 13.501 winkels in 48 landen. Het merk blijft nog uitbreiden: vorig jaar ging de organisatie van start in Ghana, waar intussen tien winkels werden geopend.
De groei van Spar is niet enkel te verklaren door de sterke positie van buurtwinkels tijdens de coronacrisis: de organisatie doet het immers al jaren erg goed. Tussen 2016 en 2020 nam de omzet toe met 24,54% en groeide het aantal winkels met 956. Als vrijwillig samenwerkingsverband tussen zelfstandige voedingshandelaars bekleedt Spar een vrij unieke positie in de wereldwijde retailsector.