De Spaanse retailer Eroski heeft 2020 afgesloten met zijn beste bedrijfsresultaat in twaalf jaar. Het bedrijf concentreert zich meer dan ooit op het noorden van Spanje.
Online +82%
In het afgelopen jaar boekte Eroski een omzet van bijna 5,4 miljard euro: dat is een stijging met 2,1%, hoewel de totale winkeloppervlakte met 3,5% afnam. De non-foodactiviteiten van de retailer (waaronder benzinestations en reizen) stonden wel onder druk door corona, maar dat verlies werd ruimschoots gecompenseerd door meerverkopen in het foodsegment. Online groeiden de opbrengsten met liefst 82%.
Ondanks de pandemie opende Eroski vorig jaar meer dan zeventig winkels, waarmee de keten zijn positie in de noordelijke regio’s verstevigde. Het bedrijf nam onder meer tien winkels over van Sabeko Banaketa in de provincie Biskaje. Niettemin heeft de groep haar totale commerciële oppervlakte met 40.000 m² verminderd door het afstoten van een aantal hypermarkten in andere delen van Spanje.
Schuldafbouw
Eroski sloot het jaar af met een bedrijfswinst van 252 miljoen euro, een stijging met liefst 30,2%. Het sterke resultaat – het beste in twaalf jaar – is mede te danken aan de aanhoudende inspanningen van de retailer om de eigen financiële positie te verstevigen. In het voorbije decennium heeft het concern zijn schuldenberg verminderd met zowat twee miljard euro. De verwachting is dat de schuld eind dit jaar tot onder het miljard euro zal dalen.
Voorzitter Agustín Markaide spreekt van het einde van een tijdperk: “De fase die nu ten einde loopt, werd gekenmerkt door een ingrijpende herstructurering, waardoor Eroski nu de helft kleiner is dan in 2008. De coöperatieve cultuur van onze groep, gebaseerd op inzet, opoffering, solidariteit en sociale cohesie, heeft ons in staat gesteld ons te herpakken, onszelf om te vormen en ons project weer op te pakken. Daarom is Eroski nu sterker dan ooit.”