De Amerikanen hebben er weer zin in, besluit Walmart na een beter dan verwacht eerste kwartaal. De hypermarktreus maakt zich klaar voor “inhaalvraag”, nu mensen opnieuw naar buiten komen en gaan winkelen.
Tijd om de tanden te bleken
Walmart heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen overtroffen. De hypermarktgroep zag de totale omzet met bijna 3% stijgen tot 138,31 miljard dollar (113,23 miljard euro), vooral geholpen door e-commercegroei (+37% in de VS en +49% in het buitenland) en groeiend marktaandeel in de boodschappenmarkt. Hoewel het aantal transacties met 3,2% daalde, blijft de coronatrend dat mensen meer tegelijk kopen: het gemiddelde kasticket steeg met 9,5%.
In de VS – waar de vaccinatiecampagne snel vooruit gaat – hebben consumenten duidelijk zin om weer naar buiten te gaan en te winkelen, ziet CEO Doug McMillon. Mensen bereiden zich ook voor om weer sociale contacten aan te knopen en zelfs op een leven zonder mondmasker: artikelen zoals fietsen en printers blijven populair, maar bijvoorbeeld ook producten om de tanden te bleken gaan opeens over de toonbanken, aldus CFO Brett Biggs tegenover CNBC.
Walmart past zich aan
Het bedrijf merkt nu al een “inhaalvraag” en denkt dat die ook zal aanhouden. Hoewel de stimulanscheques van de Amerikaanse overheid een handje hebben geholpen, is McMillon bemoedigd door de bezoekersaantallen en stijgende marktaandeel. Zijn optimisme is dan ook groter dan aan het begin van het jaar en de big-box retailer verhoogt zijn prognose voor de rest van het jaar.
Interessant is overigens dat Walmart bezoekers op zijn perspagina een korte peiling laat invullen. “Ben je er aan de hand van deze informatie mee akkoord dat Walmart zich aanpast aan de veranderende consumentenbehoeften”, luidt de vraag. De retailreus is in volle transformatie en stelt zich open voor feedback.